Zendesk (NYSE) introduceert sales force automation tool, Zendesk Sell. Hiermee kunnen sales-teams hun productiviteit verhogen, processen verbeteren en de pijplijn inzichtelijker maken. De aankondiging van Zendesk Sell is de eerste stap in het integreren van de sales force automation software van Base – het bedrijf dat Zendesk in september overnam – in het Zendesk product-portfolio.

Naast een nieuwe naam en logo heeft Zendesk Sell ook van nieuwe functionaliteit voorzien zoals vereenvoudigde manieren om samen te werken via @mentions en performance dashboards die op maat kunnen worden ingericht. Sell kan ook worden geïntegreerd met Zendesk Support waarmee supportmedewerkers meer inzicht hebben in het salesproces en verkoopcollega’s kunnen attenderen op kansen die ze tijdens een gesprek signaleren.

Volgens Kate Leggett, Vice President and Principal Analyst bij Forrester speelt de klantenservice zowel pre purchase als post purchase een rol. Er is niet veel verschil tussen de gesprekken die medewerkers van de klantenservice en sales-medewerkers van de binnendienst hebben voorafgaand aan een verkooptransactie, zoals het toelichten van de details van een product. Ook de technische kennis die deze medewerkers hebben om klanten verder te helpen is nagenoeg gelijk.

Leveren customer experience is een teamprestatie
“Het leveren van een geweldige customer experience is een teamprestatie waarvoor je geïntegreerde tools nodig hebt”, zegt Matt Price, senior vice president en general manager van Zendesk Sell. “Sales-mensen gebruiken simpelweg geen tools waar ze een hekel aan hebben. Zendesk Sell biedt hen betere data op basis waarvan ze betere beslissingen kunnen nemen zodat het hele team zijn target haalt. En met de integratie met Zendesk Support is ieder gesprek met een klant zichtbaar voor de hele organisatie.”

Zendesk Sunshine: open CRM-platform
Naast Zendesk sell introduceert Zendesk Sunshine. Dit is een nieuw, open CRM-platform waarmee organisaties al hun klantdata uit verschillende bronnen en systemen kunnen samenbrengen. Sell is de eerste sales force automation tool die geïntegreerd wordt met Sunshine. Zo worden belangrijke events uit het sales-proces automatisch opgenomen in de interactiehistorie van de klant. Met Sunshine biedt Sell organisaties de mogelijkheid naadloos informatie te delen tussen support, sales en andere afdelingen zodat de klant een betere ervaring krijgt en de teams beter samenwerken.