sterkste reputatie
Ieder jaar voert het
Reputation Institute het Reptrak-onderzoek uit. Hieruit ontstaat een lijst met organisaties die wereldwijd de sterkste reputatie hebben. De top 3 van 2015 bestaat uit 1. BMW, 2. Google en 3. Daimler. BMW kroop op van de derde plaats en stoot daarmee Walt Disney van de nummer 1-positie. Interessanter dan deze ranking is natuurlijk; hoe heeft BMW dit voor elkaar gekregen en waarom had het in 2015 de sterkste reputatie? En: wat hebben bedrijven met een sterke reputatie met elkaar gemeen?

Volgens Bill McAndrews, wereldwijd verantwoordelijk voor de communicatie bij BMW is innovatie de basis van alles wat het bedrijf doet en dus ook uitdraagt. Daarbij gaat het er niet alleen om om de producten van BMW in de spotlight te zetten, maar ook de experts die de auto’s maken als autoriteit neer te zetten. “Onze taak als communicatiemensen is platformen te creëren die contacten stimuleren die niet alleen gaan over onze producten, maar je ook dichterbij de experts binnen ons bedrijf brengen.” BMW organiseert daarvoor onder meer sessies met beïnvloeders zoals consumenten, leveranciers, overheden en dealers.


Live platform


Een ander belangrijk initiatief is BMW Welt in München. Dit event is het live platform waar zowel de producten als het merk BMW ook echt ervaren kunnen worden. Daarnaast wordt veel aandacht besteedt aan het meten van de reputatie en wordt deze continu gemonitord en afgezet tegen concurrenten.


3 factoren voor een sterke reputatie


Als je kijkt naar bedrijven die volgens het instituut het best presteren hebben deze 3 zaken met elkaar gemeen:

  1. ze communiceren meer met hun doelgroepen
  2. hun communicatie wordt gepercipieerd als consistent
  3. ze worden gezien als onderscheidend.

Is dit verrassend? Nee, eigenlijk heel logisch. Als je meer communiceert en je organisatie in al zijn facetten consistent onder de aandacht van je doelgroepen weet te brengen, ontstaat er een beeld dat bijdraagt aan je reputatie. Onbekend maakt immers onbemind. Een reputatie ontstaat niet vanzelf, maar is net als bijvoorbeeld productontwikkeling een kwestie van investeren en soms van lange adem. Maar als het gedegen en met visie wordt uitgevoerd betaalt het zich op de lange termijn zeker terug.