We hebben inmiddels de reputatie opgebouwd vaste gast te zijn op Web Summit. Ook dit jaar gingen Ward en ik naar Lissabon om de laatste ontwikkelingen in tech te bespreken en de nieuwste start-ups te ontdekken. Getuige de 70.000 andere bezoekers heeft Web Summit inmiddels ook een reputatie opgebouwd.

Het mooie van een aantal jaren achter elkaar naar dezelfde conferentie gaan, is dat je trends en ontwikkelingen ziet door de tijd heen. Wat begon met social (iedereen was het nieuwe facebook), ging al snel naar p2p en alles delen (iedereen was de nieuwe Uber of Airbnb), naar robotica tot aan AI en blockchain op de huidige editie. Leg daarover heen de trends van women in tech en de ethische vraagstukken die tech opwerpen, en je hebt de receptuur van Web Summit.

Dat resulteert in nog steeds heel veel start-ups. Die staan aan de basis van de conferentie en ze zijn er gelukkig nog volop. Nog, want de corporates die vorig jaar al prominenter waren, zijn dit jaar nog grootser en veelvuldiger aanwezig. Er ligt meer nadruk op de combinatie van die twee en op de talks. De aanwezigheid van de corporates heeft een duidelijk doel: talentenjacht. Opvallende partij was Tommy Hilfiger/Calvin Klein die een B2B-webwinkel presenteerden voor inkopers. Dankzij het Amsterdamse hoofdkantoor was er flink wat Nederlandse standbemanning, die helder was in het doel van deelname: Het fashion-bedrijf wordt steeds meer een tech-bedrijf. De webwinkel wordt inmiddels white-label verkocht, en die groeiende tak van sport vereist IT-talent. Genoeg slimme jongens en meisjes in Lissabon, afgelopen week.

Het is niet makkelijk om Web Summit samen te vatten. De talks lopen uiteen van technisch tot politiek, van muziek, via sport tot lifestyle, en van content tot finance. Een gemene deler was wel: hoe gaan we goed om met die technologie innovatie. Lees ook mijn post op LinkedIn over de politieke uitspraken hierover. De organisatie zorgde er tevens voor dat er voldoende vrouwen aanwezig waren. Women in tech was vorig jaar al een item, maar ze werden nu zelfs gelokt met (veel) goedkopere tickets en een eigen lounge. Een van de dames die er gebruik van maakte benoemde het zelf ook als positieve discriminatie, maar ach, laten we we er maar van profiteren. De verdeling bleek 45/55 te zijn, en dat is natuurlijk prima.

En ook nog genoeg Nederlanders in Lissabon, en niet alleen voor Benfica-Ajax, hoewel wel veel de combinatie maakten. Of zoals een Nederlandse dame me zei: “ik geef niet zoveel om voetbal, maar deze kans om m’n vriend jaloers te maken, laat ik niet lopen.” Ook enkele interessante Nederlandse start-ups, zoals Happix, waarmee je makkelijk een fotograaf kan vinden, en Plant-E die elektriciteit uit planten weten te realiseren.

Tony Blair gaf naast zijn politieke blik op technologie ook nog even zijn mening over Brexit. Volgens hem zijn er maar twee vormen mogelijk: Pointless en Painfull. En geen van beide wil je.