UX-PM training zorgt voor klantgerichte processen in hele organisatie

Customer experience specialist User Intelligence heeft de internationale UX-PM training naar Nederland gehaald. UX-PM (User Experience in Product Management) helpt organisaties meer klantgericht te denken en te werken, en daarmee veel effectievere producten en diensten te ontwerpen. De eerste cursus is onlangs gegevens en in september staan de volgende trainingen gepland.

UX-PM is een uniek, internationaal trainingsprogramma, waarmee ontwerpprincipes binnen bedrijven naar een veel volwassener niveau worden getild. UX-PM gecertificeerden helpen hun organisaties om klantgerichte producten en diensten te ontwerpen en beter te luisteren naar eindgebruikers en die feedback door te voeren in productontwikkeling. Hierbij zijn ze in staat betere investeringsbeslissingen te nemen, het gesprek over klantgericht ondernemen op hoog niveau te voeren en de juiste tools en methodes te selecteren om productkwaliteit en procesefficiency te verbeteren.

Ervaringen
Het volgen van een UX-PM training moet leiden tot succesvollere projecten. De eerste deelnemers kijken dan ook terug op een nuttige training. Vera Bolleboom – Hoogendijk, Senior Marketeer zakelijke markt bij T-Mobile: “Het is een heel veelzijdige en goed uitgevoerde training. Vooral het werken in groepen is leerzaam; in de groepsopdracht op de laatste dag konden we vrijwel alle geleerde theorie toepassen. Dit biedt gelijk handvatten voor je eigen dagelijkse praktijk. Fijn dat een training van dit niveau nu ook in Nederland is; ik probeer zeker de vervolgtrainingen ook te volgen.”

De training geeft uitleg over de verschillende aspecten van gebruikerservaring (UX) en klantervaring (CX), en helpt om die kennis in de praktijk toe te passen.

Bas van Oosterhout, Corporate online marketeer bij Royal IHC: “Heel interessant om de verschillen tussen UX en CX beter te begrijpen, en hoe je dit kan toepassen op dagelijkse situaties. Je ziet het ook in de groepssamenstelling; mensen uit allerlei industrieën en vakgebieden, maar met deze kennis kun je echt een brug slaan tussen afdelingen. Ik zie ernaar uit dit te gebruiken om bijvoorbeeld digital en marketing dichter bij elkaar te brengen.”

In drie stappen naar UX professional
De trainingen bestaan uit verschillende modules die onder andere ingaan op de combinatie van design en gebruikerservaring, de menselijke aspecten zoals cognitieve beperkingen, emoties en inclusief ontwerpen; hoe voer je effectief onderzoek onder gebruikers, wat zijn de beschikbare tools, en hoe implementeer je UX in je organisatie?

De volledige UX-PM opleiding kent drie gradaties. In Level 1 – Adoption worden deelnemers klaargestoomd met kennis en kunde om een UX-ambassadeur te worden en een klantgerichte aanpak binnen de eigen organisatie te promoten. In Level 2- Execution leren deelnemers tools te implementeren die kwaliteit en efficiency verbeteren in ieder stadium van digitale projecten. Hierna zijn ze in staat om bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een UX strategie. Door het volgen van Level 3 – Leadership kan UX naar een vergevorderd niveau worden getild binnen de hele organisatie, is er zicht op de expertise die nodig is voor de transformatie en zijn de deelnemers in staat de volledige impact van UX meetbaar te maken.

In Nederland wordt de training verzorgd door Matthijs van Drunen, Senior Customer Experience Expert bij User Intelligence. “Het is altijd leuk om kennis en ervaring met collega’s en studenten te delen, omdat ik uit de praktijk heb gezien welk effect klantgericht werken kan hebben op organisaties. Nu we de internationale UX-PM trainingen kunnen aanbieden, heeft het doorgeven van deze kennis een officieel karakter gekregen, en kunnen we nog meer mensen op een hoger niveau brengen, waarbij de kwaliteit van de UX-kennis gecertificeerd en gewaarborgd is.”

Voor meer info: https://www.uxpm.nl/