Internationaal beauty-concern COTY besloot vorig jaar het hoofdkantoor van New York naar Amsterdam te verhuizen. Unispace kreeg de opdracht om het kantoor in te richten en klaar te maken voor gebruik binnen zeven maanden. De overeenkomst werd gesloten vlak voor de corona-crisis, maar toch is het project op tijd afgerond.

Een voordeel was de eerdere samenwerking tussen COTY en Unispace. De kantoren in Parijs, Genua en Londen werden al succesvol verbouwd en dus had COTY vertrouwen dat deze transatlantische verhuizing ook in goede handen zou zijn. Door een nauwe samenwerking tussen internationale teams in New York, Parijs en Amsterdam werden de deadlines gerealiseerd.

Design voor 10.000 m2
Een wereldwijd hoofdkantoor moet een plek worden waar klanten, personeel en gasten over de hele wereld welkom zijn, en in de merkbeleving worden meegenomen. Het gebouw is daarom ingericht op basis van het neutrale palet van COTY met ruimte voor hun iconische merken als Gucci, Burberry en Chloé, door middel van herkenbare parfumflesjes, historische campagneposter en een visuele tijdlijn om de successen te delen.

De kantoorruimte zelf is vooral gericht op het verbinden van teams, en biedt gelegenheid tot samenwerken en interactie. De begane grond heeft een restaurant voor medewerkers en buitenterrassen om met elkaar in contact te komen en even te ontspannen. De vijfde verdieping staat in het teken van samenwerking. De koffielounge en projectruimtes brengt personeel, klanten en bezoekers samen. Dankzij een flexibele meubelopstelling kunnen ruimtes naar eigen inzicht worden ingericht en worden gebruikt. Losse bureaus, comfortabele stoelen, vergader- en trainingsfaciliteiten zorgen voor een ‘huiselijke werksfeer’.

Elke verdieping is ontworpen in een vergelijkbare lay-out zodat mensen overal op een herkenbare plek kunnen werken. Er zijn geen persoonsgebonden werkplekken of kantoorruimtes, dus iedereen is vrij een plek te kiezen die op dat moment het beste past bij de werkzaamheden om een organische werksfeer te realiseren.

Samenwerken in tijden van corona
Na een succesvolle strategie- en ontwerpfase werd de wereld overvallen door de corona-crisis. Het design-team en de bouwers waren opeens gebonden aan allerlei beperkende regels. Dankzij extra maatregelen en andere werkschema’s konden mensen toch veilig werken. “Onze belangrijkste zorg was uiteraard om iedereen te beschermen”, aldus Simon Pearson, Regional Principal – Delivery EMEA. “Dankzij de maatregelen konden we min of meer volgens plan operationeel blijven terwijl we ons verdeelden over het gebouw.”

Communicatie werd nog belangrijker dan anders. Het hele COTY-team mocht vanwege een reisverbod niet de locatie bezoeken, maar via virtuele meetings en project management software bleven ze op de hoogte en konden aandachtspunten snel worden opgepakt. De site manager liep dagelijks zo’n 30.000 stappen door het gebouw van vier verdiepingen, bijna 18 weken achter elkaar. Dankzij een goede planning en goede relaties met lokale aannemers bleef het project binnen de deadline en binnen budget.