Eerste Nederlandse klant T-Mobile gebruikt ThoughtSpot-platform om inzichten voor iedereen toegankelijk te maken   

ThoughtSpot, leider in search- en AI-gedreven analytics, kondigt aan de Nederlandse markt te betreden. Ook heeft het met T-Mobile de eerste lokale enterprise klant opgetekend.   

De uitbreiding naar Amsterdam volgt op een jaar van recordgroei waaronder een verdubbeling van de omzet. Ook werd ThoughtSpot voor het tweede opeenvolgende jaar uitgeroepen tot leider in het Gartner Magic Quadrant for Analytics and Business Intelligence Platforms20201 en opende het kantoren in Duitsland en Frankrijk. In 2019 haalde ThoughtSpot bovendien een Series E-investering binnen van 248 miljoen USD. Hiermee werd de waarde van het bedrijf uit Silicon Valley verdubbeld naar 1.95 miljard USD en bereikte het de unicorn-status. Afgelopen jaar heeft het bedrijf dankzij een groeiende belangstelling voor het platform ook zijn sales in EMEA verdriedubbeld.

Antwoorden binnen enkele seconden  
Met het AI-gedreven analytics platform van ThoughtSpot kan iedereen snel en eenvoudig miljarden rijen data analyseren en binnen enkele seconden antwoorden krijgen. Een zoekopdracht uitvoeren, is net zo simpel als in een consumentenapplicatie. Met SpotIQ, de AI-engine van ThoughtSpot, kunnen gebruikers eenvoudig een onderwerp, keyword of grafiek aanklikken en het systeem genereert automatisch de duizenden queries die de gebruiker nodig heeft, maar zelf niet aan gedacht heeft. 

Met verschillende opties voor deployments hebben organisaties de flexibiliteit om te kiezen wanneer en hoe ze hun data inzetten voor search- en AI-gedreven analytics. Klanten kunnen Embrace gebruiken om direct een zoekopdracht uit te voeren in populaire databronnen zoals Snowflake, Amazon, Redshift, Microsoft Azure, Synapse, Google Bigquery, of DataFlow gebruiken om data direct in ThoughtSpot onder te brengen.  

Een op feiten gebaseerde wereld
“ThoughtSpot is opgericht met een simpel, maar krachtig doel: het creëren van een wereld die is gebaseerd op feiten. Met het betreden van de Nederlandse markt brengen we deze missie naar een nieuwe regio”, vertelt Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot. “Met continue veranderingen in zowel de technologie als in het bedrijfsleven, hebben organisaties een nieuwe manier nodig om hun team te voorzien van inzichten. Of het nu gaat om de front office of de bestuurskamer. ThoughtSpot loopt voorop in het mogelijk maken van deze revolutie.”   

De Europese markt is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de go-to-market strategie van ThoughtSpot. Vlak na de start in Noord-Amerika opende het een kantoor in Londen. Het zag direct belangstelling van bedrijven in heel Europa. Met de uitbreiding naar Nederland kan het de groei in deze regio versnellen.  

Nair: “Samen met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk wordt Nederland gezien als een van de meest veelbelovende markten voor nieuwe en disruptieve producten en technologieën gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Er is een krachtig startup-klimaat, met name in Fintech, dat een snelle en groeiende adoptie van AI mogelijk maakt.”

“Maar dit is slechts het begin. Recent onderzoek van Harvard Business Review laat zien dat 90 procent van de organisaties zegt dat hun succes afhankelijk is van datagedreven beslissingen die genomen worden door medewerkers die aan de frontlinie staan. Toch is maar 7 procent in staat hun teams te voorzien van de analyse-tools en kennis die nodig zijn om zelf die beslissingen te kunnen nemen.”   

Partners
Met de officiële start van ThoughtSpot in Nederland kan het bedrijf ook lokale ondersteuning bieden aan bestaande partners waaronder Wipro, FlexAnalytics en Merkle. Met de aanwezigheid van ThoughtSpot zijn partners in deze regio beter in staat succesvol de oplossingen van ThoughtSpot te verkopen, implementeren en ondersteunen.