Het leek op het eerste gezicht een alledaags nieuwsberichtje dat we voor F5 Networks wilden versturen. De onderzoekers van hun research-lab, F5 Labs, hadden in hun statistieken gezien dat ‘formjacking’ steeds populairder werd. Kwaadwillenden nemen hierbij webformulieren over (zoals aanmeldformulieren of betaalformulieren) door ze om te leiden via hun eigen systemen. Sluw trucje, niemand heeft iets door, transacties gaan ook gewoon door, maar ondertussen heb je wel allerlei gegevens weggegeven. Daar zat wel meer in dan een standaard persbericht, vonden we.

En dus gingen we aan de slag. Ten eerste met toch gewoon een nieuwsbericht, want je moet het toch op een of andere manier makkelijk verspreiden. Maar we maakten ook wat meer achtergrondverhalen en byliners (opiniestukken) om wat meer aandacht te genereren voor dit toch wel vervelende probleem. Bij veel aanvallen kun je iets doorhebben als gebruiker (verkeerde links, URL’s, geen slotjes in de browsers, taalfouten in mails, trager systeem, etc.), maar bij formjacking is het zelfs voor de website-eigenaar lastig te ontdekken dat er iets speelt. En dat merkte AVROTROS Opgelicht?! ook. Ze benaderden F5 naar aanleiding van de content die we hadden gemaakt met de vraag of Dennis de Leest, security-expert van F5 Networks, tekst en uitleg wilde geven.

F5 is een B2B-bedrijf, met veel technische kennis in huis, terwijl Opgelicht?! vooral op consumenten is gericht en je het dus redelijk simpel moet houden. Samen met Dennis gingen we aan de slag om de boodschap te verpakken in duidelijke, bondige informatie, zodat de consument begrijpt wat er speelt, maar tegelijkertijd ook duidelijk is wat er aan de achterkant nodig is om dit risico’s te verkleinen. Het leverde een helder item op, aan de start van het programma, dat bovendien een goede miljoen kijkers trok en daarmee een van de best bekeken programma’s van de avond was. Een mooi voorbeeld van onze ItsaRep communicatie-strategie, waarbij we informatie uit een bedrijf omzetten in multi-inzetbare content, met allerlei mooie resultaten tot gevolg. Van vakblad tot primetime televisie.

Zie hier het begeleidende artikel en het fragment hieronder