• Applicatie ontwikkeld met Mendix low-code platform helpt ruim 200 wagenparkbeheerders met het beter en sneller verwerken van schades
  • Inzicht in schadepatronen door data-analyse moet zorgen voor een veiligere transportsector 

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat TVM, een gespecialiseerde coöperatieve verzekeraar voor logistiek en transport een innovatieve applicatie voor soepele schaderegistratie heeft ontwikkeld. De Bumper-app is gebouwd op het low-code platform van Mendix en stelt  chauffeurs in staat eenvoudiger en efficiënter schade te melden. Wagenparkbeheerders krijgen dankzij de app een duidelijk overzicht van alle schades, die ze als dit nodig is, direct door kunnen zetten naar de verzekeraar. Door de verzamelde data te verrijken en analyseren krijgt TVM beter inzicht in de schadepatronen en kan het transportbedrijven proactief adviseren met als uiteindelijk doel een veiligere transportsector. 

Een chauffeur die schade rijdt wil zo snel mogelijk zijn weg vervolgen. Op een schademelding met veel papier- en regelwerk zit hij logischerwijs niet te wachten. Het gevolg is dat een wagenparkbeheerder dikwijls incomplete schadeformulieren binnenkrijgt. Deze moet het doen met foto’s via Whatsapp of telefonische meldingen en registreert via Excel-lijsten welke schades naar de verzekeringsmaatschappij zijn doorgespeeld. Om dit proces te digitaliseren, is een multidisciplinair team bij TVM aan de slag gegaan met een oplossing. “Uitgangspunten hierbij waren dat een schademelding ‘first time right’ moest zijn en dat de wagenparkbeheerder een beter inzicht zou krijgen in de schades”, legt Thomas van Noort, Head of Business Development bij TVM uit. 

Bumper bestaat uit een mobiele webapplicatie voor chauffeurs en een dashboard voor wagenparkbeheerders. Bij een schadegeval belt een chauffeur met de wagenparkbeheerder, die de eerste informatie invult en de chauffeur vervolgens een linkje naar de webomgeving van Bumper stuurt. Om de drempel voor een chauffeur zo laag mogelijk te houden, hoeft hij niet apart in te loggen en zijn bepaalde data, zoals voertuiginformatie, al voor hem ingevuld. De schademelding komt vervolgens bij de wagenparkbeheerder binnen, die de casus direct kan doorzetten naar de verzekeraar of zelf kan afhandelen. 

De data over de schades die niet bij verzekeraar worden gemeld, bijvoorbeeld omdat deze in de eigen werkplaats worden opgelost, blijft altijd in het bezit van de wagenparkbeheerder. Meer of minder schademeldingen hebben dus geen invloed op de dienstverlening of de premies van de verzekeraar. Sterker nog, het is voor TVM op geen enkel moment mogelijk om de data van Bumper te benaderen, tenzij de wagenparkbeheerder deze informatie actief doorzet.  

Bumper is in zes maanden ontwikkeld door een team van drie senior Mendix-developers, een tester, een UX-designer en een product owner. Hiervoor werkten ze samen binnen het  low-code platform van Mendix. Low-code is een visuele ontwikkelingsbenadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgestuurde logica via een grafische gebruikersinterface.

Continu blijven verbeteren
De applicatie is in sprints van drie weken steeds verder ontwikkeld, van eenzijdige en tweezijdige schades tot aan schade aan werkmateriaal of bezit van derden. Tijdens het ontwikkelproces lag de focus op gebruiksgemak. “Een van de belangrijkste lessen tijdens het ontwikkelproces is dat we continu scherp moesten blijven op ’usability’. Je kunt nog zoveel nieuwe dingen bedenken, maar uiteindelijk wil je het simpel houden zodat je onderscheidend kunt zijn voor de klant. Het low-code platform van Mendix geeft ons de mogelijkheid snel feedback van klanten te verwerken en Bumper continu te blijven verbeteren,” zegt Van Noort. “In de toekomst zouden we graag andere databronnen combineren met de data over schaderegistratie, denk hierbij aan informatie over het weer of de verkeerssituatie. Ook willen we een benchmarktool ontwikkelen, zodat de wagenparkbeheerders kunnen leren van andere leden.” 

Leden spelen grote rol bij valideren product
Bijzonder aan het ontwikkelproces is niet alleen de snelheid, maar ook de grote rol die de leden van TVM spelen bij het valideren van het product. Frank Woestenburg, manager corporate communicatie bij TVM: “Wij zijn een coöperatieve verzekeraar en ondersteunen sinds 1962 ondernemers in de transportsector. In vergelijking met traditionele verzekeraars treedt TVM ook op als een belangenbehartiger van de sector, dat blijkt ook wel uit acties. Afgelopen jaar gaf de verzekeraar bijvoorbeeld tien miljoen euro terug aan de Nederlandse leden. TVM is ook bekend van de lange termijn-focus op veilig verkeer, dit is onder andere terug te zien in de populaire campagne ‘Ridders van de Weg’. Bumper is dan ook zeker geen voorportaal voor TVM of een manier om onze interne processen te verbeteren, maar echt een tool om onze leden te helpen meer inzicht te krijgen en hun risico’s te reduceren.”

“TVM laat zien dat je met de inzet van low-code meer kunt dan het digitaliseren van bestaande processen. Bumper verandert de manier waarop transportbedrijven met schademeldingen omgaan en zorgt voor een analyse van een belangrijke kostenpost, zonder hierbij het gebruiksgemak voor de chauffeurs uit het oog te verliezen. Door te focussen op innovatie laat TVM zien dat het meer is dan een traditionele verzekeraar, maar een echte partner voor haar leden”, zegt Rob Versluis, customer success manager bij Mendix.