Toucan Toco, specialist in reporting en data-storytelling, betreedt de Amerikaanse markt. Na eerdere succesvolle uitbreiding in Europa, waar het inmiddels kantoren heeft in Frankrijk, Spanje, Italië en de Benelux, opent Toucan Toco nu een vestiging in New York. Opvallend is dat de Franse startup er bewust voor kiest om slechts twee vertegenwoordigers naar de Verenigde Staten te sturen. De ambities zijn echter groot: twee deals in het eerste semester van 2019.

Toucan Toco werd in 2014 opgericht en is een zogeheten ‘bootstrapped startup’, dit betekent dat het bedrijf nooit geld heeft opgehaald bij venture capitalists (vc’s) maar gaat voor volledig organische groei. Bij Toucan Toco zijn 75 mensen in dienst, op de klantenlijst prijken Fortune 500-bedrijven zoals Renault en L’Oreal en naar verwachting zal het bedrijf in 2023 een waardering van 1 miljard bereiken. In het afgelopen jaar heeft Toucan Toco met succes de Spaanse, Italiaanse en Nederlandse markt betreden. Ook het personeelsbestand is flink veranderd van een monocultureel team van 30 mensen naar een multicultureel team van 75 personen dat zich richt op diverse markten.

“Bij Toucan Toco geloven we dat elk bedrijf op zijn eigen tempo groeit. Het gaat niet sneller of langzamer door externe geldbronnen aan te boren. Wij geloven sinds de start van onze organisatie in organische groei en dat betaalt zich op dit moment uit: Toucan Toco groeit net hard als bedrijven die wel actief fondsen werven”, zegt Bapiste Jourdan CRO en mede-oprichter van Toucan Toco.

Bijzondere groeistrategie
De groeistrategie van Toucan Toco lijkt op het eerste gezicht contra-intuïtief. In plaats van veel te investeren om snel de top van een markt te bereiken, bouwt het bedrijf een solide basis door klein te beginnen. De nieuwe markt wordt verkend door een sales-medewerker en een sales development-verantwoordelijke. Zodra de eerste deal getekend is, drukken ze op de ‘fast forward’-knop om het team te laten groeien. Uiteraard ook dan weer op het juiste tempo.

“We leren liever van de fouten die we met een investering van 100.000 dollar maken, dan dat we met een miljoen dollar de boot in te gaan”, zegt Jourdan. “In essentie leer je evenveel met zijn tweeën als met een team van 15 mensen. Maar zodra het mis gaat, zijn de kosten van de mislukking wel minder.”