Data-storytelling wordt via ‘Smarter Partner Platform’ snel beschikbaar voor klanten van partners

Toucan Toco, specialist op het gebied van data-storytelling, heeft een innovatiewedstrijd van investeringsbank Bpifrance gewonnen. Hiermee ontvangt het bedrijf 1,3 miljoen euro, waarvan de helft een gift is voor de verdere uitbouw van de eigen R&D en de andere helft een lening om innovatieprojecten te kunnen co-financieren. Met het geld wil Toucan Toco onder andere een ‘Smart Partner Platform’ opzetten. Partners kunnen hierdoor hun klanten data-storytelling dashboards aanbieden zonder tussenkomst van Toucan Toco.

Data-storytelling is het visualiseren van bedrijfsinformatie, zodat medewerkers betere beslissingen kunnen nemen. Een CEO wil bijvoorbeeld weten hoe zijn bedrijf er financieel voorstaat zonder dat hij hiervoor tien verschillende Excel-sheets hoeft te bekijken, een marketeer wil direct zien hoe zijn campagnes presteren en de HR-manager heeft baat bij inzicht in het ziekteverzuim binnen de organisatie. Het platform van Toucan Toco brengt verschillende databronnen binnen een organisatie samen en zorgt door middel van eenvoudige visualisaties voor een helder overzicht.

Smarter Partner Platform
Met het ‘Smarter Partner Platform’ kunnen partners, van consultancy-bedrijven tot software-leveranciers en IT-integrators, zelf connectoren ontwikkelen en informatiesystemen koppelen aan het platform van Toucan Toco. Een connector, die bijvoorbeeld een specifiek financieel systeem koppelt aan een HR-applicatie, kan via het platform ook aangeboden worden aan andere klanten of worden aangekocht door andere partners. Hiermee verdient een partner de investering voor het ontwikkelen van de connector weer terug. Het platform maakt bovendien gebruikt van ‘artificial intelligence’ om de toegevoegde code en nieuwe content te controleren op fouten en de veiligheid van de data te garanderen. In een tweedaagse training krijgen geïnteresseerde partijen het platform onder de knie. Hiervoor is geen technische voorkennis vereist.

“Het is voor startups en scale-ups erg belangrijk om goed ondersteund te worden door ecosysteem van behulpzame partners”, stelt Baptiste Jourdan, mede-oprichter en business development director van Toucan Toco. “Wij zijn trots dat ons idee is beloond door een organisatie als BPI. Deze financiële ondersteuning helpt onze groei te verstellen en nog meer in te zetten op R&D, zonder hierbij onze onafhankelijkheid te verliezen.”
Toucan Toco werd in 2014 opgericht en heeft ondertussen 75 mensen in dienst en meer dan honderd grote klanten, zoals BNP, Crédit Agricole en ADP. In 2018 opende het bedrijf kantoren in onder andere Nederland, Spanje en Italië en recent opende Toucan Toco een vestiging in de Verenigde Staten. Bijzonder aan de van origine Franse scale-up is dat het bedrijf nooit gebruik heeft gemaakt van externe financiering.