SpotApps biedt kant-en-klare analyse-applicaties voor specifieke gebruikers zoals verkoop, marketing en IT

ThoughtSpot, het Modern Analytics Cloud bedrijf, biedt met de nieuwe Data Workspace geavanceerde mogelijkheden om technisch datatalent te helpen bij het bouwen, implementeren en operationaliseren van live analytics in hun hele organisatie. Naast dit nieuws wordt bekendgemaakt dat ThoughtSpot 100 miljoen USD aan financiering heeft opgehaald waarmee het bedrijf 4,2 miljard USD waard wordt.   

ThoughtSpot heeft zakelijke gebruikers altijd de meest interactieve, intuïtieve ervaring geboden om zelf inzicht te krijgen en te handelen op basis van data. Nu de rollen van data-analist, data-engineer en data-architect elkaar steeds meer kruisen en zich ontwikkelen, brengt ThoughtSpot dezelfde interactieve ervaring naar dataprofessionals, waardoor de time-to-value wordt versneld en datateams productiever worden met de nieuwe, gebruiksvriendelijke Data Workspace. 

Met het omarmen van de moderne data stack en de race naar de cloud is een nieuw soort dataprofessional ontstaan ​​die de steeds complexer wordende taken voor data-engineering beheert. Waar de traditionele rol voornamelijk verantwoordelijk was voor het bouwen van rapporten en dashboards, is de analytics engineer nu belast met het modelleren van data, het creëren van nieuwe use-cases en echte self-service mogelijk maken voor eerstelijn beslissers. De nieuwe Data Workspace van ThoughtSpot is speciaal ontworpen om deze professionals te laten profiteren van hun data en efficiënter te werken. Door dit technische werk te stroomlijnen kunnen datateams de productiviteit verhogen, zodat in recordtijd nieuwe analytics use cases kunnen worden neergezet.  

SpotApps: kant-en-klare analytics-oplossingen 
De nieuwe ThoughtSpot Data Workspace zorgt ervoor dat analytics engineers binnen enkele seconden verbinding maken een cloud-platform naar keuze zoals Snowflake en Databricks. Ze kunnen direct zoekopdrachten doen op deze platformen. Ook kunnen nieuwe data apps vanuit de Data Workspace worden gebruikt. Met de introductie van SpotApps, kant-en-klare analytics-oplossingen voor de meest populaire live analytics applicaties, kunnen engineers makkelijk specifieke use cases inzetten en direct waarde genereren. Met SpotApps biedt ThoughtSpot volledig geïntegreerde applicaties waarmee engineers met slechts een paar klikken op maat gemaakte oplossingen kunnen creëren. 

SpotApps zijn gebaseerd op ThoughtSpot Blocks, pakketjes met code die eenvoudig kunnen worden gemaakt of gecombineerd om snel nieuwe use cases te ontwikkelen. ThoughtSpot Blocks zijn gebouwd met TML, de modelleertaal van ThoughtSpot. TML geeft gebruikers een flexibele, maar krachtige manier om hun data te modelleren, nieuwe applicaties te bouwen en deze naadloos van ontwikkeling naar productie te brengen. In tegenstelling tot andere modelleringstalen kan TML zelfs de meest complexe data aan waardoor gebruikers een eenvoudige modelleringslaag hebben om live analyses naar gebruikers te brengen.

SpotApps komen beschikbaar via de Analytics AppStore en kunnen binnen enkele minuten worden gedownload en gebruikt. Er zijn verschillende apps beschikbaar waaronder SpotApps voor sales (Outreach, Salesforce), marketing (Google Analytics, Google Ads) en IT (ServiceNow, Jira, Snowflake, Redshift). 

Verder kunnen medewerkers met Data Workspace data modelleren met custom SQL of de nieuwe dbt-integratie. Zij kunnen custom SQL naar ThoughtSpot brengen en vervolgens zoeken in een door SQL gecreëerde weergave. Analytics engineers kunnen zo werken met data in een taal die velen al kennen. Bovendien ondersteunt ThoughtSpot nu dbt, zodat data gemakkelijker kan worden getransformeerd, gemodelleerd en geïntegreerd met ThoughtSpot. Met ondersteuning voor dbt en custom SQL kunnen klanten bedrijfslogica op één plek modelleren, besturen en beheren, en vervolgens de Modern Analytics Cloud gebruiken om een ​​live analyse-ervaring te bieden.

Analyses operationaliseren
De ThoughtSpot Data Workspace zorgt er ook voor dat analyses geoperationaliseerd kunnen worden om een ​​datalus te creëren in plaats van een platte datapijplijn. Toen ThoughSpot eerder dit jaar Seekwell overnam, spraken de twee bedrijven hun visie uit om analyses te operationaliseren met omgekeerde ETL, waardoor inzichten in cloud-data terug werden gebracht naar zakelijke en productiviteits-apps. Deze integratie is voltooid waardoor klanten nu search gebruiken om hun cloud-data te analyseren en deze vervolgens naadloos te synchroniseren met applicaties zoals Salesforce en productiviteitsapps als Google Sheets.

“Zakelijke gebruikers hebben live, interactieve toegang tot data nodig om de meest impactvolle beslissingen te nemen. In plaats van te vertrouwen op dataprofessionals om inzichten voor hen te vinden, moeten deze eerstelijnsbeslissers zelf de inzichten kunnen verwerven. Voor analytics-professionals is het mogelijk maken van dit soort live data-ervaringen de meest cruciale succesfactor geworden”, zegt Sudheesh Nair. “We horen continu van onze klanten dat ze deze live ervaring niet alleen nodig hebben voor zakelijke gebruikers, maar ook voor hun analytics engineers. Met de nieuwe Data Workspace kunnen slimme dataprofessionals zich concentreren op waar ze het beste in zijn; het bouwen en introduceren van nieuwe analytics use cases, terwijl ze tegelijkertijd hun zakelijke collega’s in staat stellen te werken met deze use cases dankzij de eenvoud en het gemak van de Modern Analytics Cloud.”

“De moderne data stack heeft veel nieuwe kansen voor bedrijven gecreëerd, maar heeft ook laten zien dat er een disconnectie is met de manier waarop zakenmensen data daadwerkelijk gebruiken. Zakelijke gebruikers snakken naar meer inzichten, maar datateams, die afhankelijk zijn van statische dashboards, kunnen deze niet bieden. Een geheel nieuwe, live, interactieve data stack met kant-en-klare oplossingen is de enige manier om deze uitdaging aan te gaan”, vindt Ajeet Singh, medeoprichter en Executive Chairman van ThoughtSpot. “Het gaat allemaal om snelheid, en met SpotApps en de Modern Analytics Cloud helpen we bedrijven hun data om te zetten naar applicaties en use cases die sneller dan ooit waarde opleveren.”

Zowel ThoughtSpot Data Workspace en SpotApps zijn beschikbaar in private alpha en zijn begin 2022 beschikbaar in beta. Voor meer informatie kijk op: www.thoughtspot.com/product/model