GIFjes (Graphics Interchange Format) zijn verre van nieuw. Toch zie je ze voornamelijk terug als grappige items in informele communicatie in plaats van dragers van serieuze informatie. Dit terwijl het ook voor het overbrengen van meer ingewikkelde boodschappen een ontzettend doeltreffend middel kan zijn. In een sessie over het gebruik van GIFjes in journalistiek op SXSW werden verschillende tips gegeven. Ik beperk me hier tot de meest interessante die je ook als bedrijf zou kunnen toepassen.

Tip 1: Gebruik het om cijfers te visualiseren

Onderzoeksresultaten leveren doorgaans leuke graphs op. In plaats van deze statisch in een document/ e-mail of blog te plakken, kun je ook verschillende graphs combineren tot een GIF waarmee je een veel dynamischer weergave hebt.

Tip 2: Benadruk highlights

Je kunt een korte GIF maken van een memorabel moment tijdens een zakelijk event, een silent soundbite of de belangrijkste slides van een presentatie samenvatten. Daarmee krijgt het moment, de quote of de boodschap in je presentatie nog meer gewicht.

Tip 3: Leg een concept of proces uit

GIF’s zijn ook een prima middel om een concept of een proces op een visueel aantrekkelijke manier uit te leggen.

Tip 4: Versterk e-mail campagnes

E-mailcampagnes zijn een uitstekende gelegenheid om GIFjes in te zetten. In de SXSW-sessie werd aangegeven dat e-mails een 94% hogere doorklik hebben als er een GIF in staat.

Tip 5: Denk na over branding

Overweeg of je een GIF wel of niet wilt branden. Je merk terug laten komt kan wellicht iets betekenen voor je brand awareness, maar het SXSW-panel gaf aan dat onderzoek uitwijst dat GIF’s die niet voorzien zijn van branding beter bekeken worden. Als je toch besluit om een logo toe te voegen, doe dit dan subtiel.

Tip 6: Voeg een hashtag toe

Als je een GIF maakt over een onderwerp dat sterk onderhevig is aan discussie of als het een event ondersteunt, voeg dan een hashtag toe. Hiermee kan de GIF ook een ‘conversation starter’ zijn en voor meer engagement zorgen.

Tip 7: Gebruik een custom URL

Door het gebruiken van een custom URL voor je GIF kun je eenvoudig bekijken hoeveel je content wordt gedeeld. Dit is een handige manier om te ontdekken wat wel en wat niet werkt bij jouw publiek.

Tip 8: Deel, deel, deel!

Nu je een GIF hebt gecreëerd, deel hem dan ook in verschillende middelen en op diverse kanalen (uiteraard alleen indien relevant). Het is immers zonde om goed materiaal slechts voor een specifieke actie te gebruiken. Kijk wel naar het juiste bestandsformaat.

GIFjes geen wondermiddel

Hoewel ik erg enthousiast was over de sessie, moet ik er ook direct bij zeggen dat GIFjes geen wondermiddel zijn dat je te pas en te onpas moet inzetten. Er moet een passende context zijn voor het gebruik. Het gaat uiteindelijk om het overbrengen of illustreren van je boodschap. Daarvoor zijn natuurlijk verschillende manieren.  

Hoe spreek je het nou uit?

De sessie eindigde met een vraag uit het publiek, die aan de hoeveelheid reacties te merken blijkbaar veel mensen bezighoudt: hoe spreek je het nou uit? GIF met een harde of zachte G? Het is de laatste optie. De bedenker van de GIF, Steve Wilhite heeft aangegeven dat het idee van de naam komt van het Amerikaanse pindakaasmerk ‘Jif’ (waar wij in Nederland weer hele andere associaties bij hebben). Weten we dat ook weer:-).