Miljoenen dollars aan noodhulp snel verdeeld dankzij low-code applicatie 

San Antonio, de zevende stad van de Verenigde Staten heeft met het Mendix low-code platform een applicatie gecreëerd om het verlenen van noodhulp aan inwoners die geraakt zijn door de coronavirus pandemie, te versnellen. De nieuwe applicatie brengt het hele proces voor het aanvragen van financiële hulp bij huisvesting online en vervangt een tijdrovend handmatig proces. Minder dan een dag nadat de app in gebruik werd genomen deden inwoners meer dan 1.100 aanvragen, op een piekmoment waren dit zelfs 3.000 aanvragen op een dag. Op basis van huidige toewijzingen kan de Neighborhood & Housing Services Department (NHSD) van de stad San Antonio via de nieuwe app voor meer dan 25 dollar miljoen aan noodhulp verwerken, goedkeuren en verdelen.

De behoefte van de inwoners van San Antonio aan financiële hulp voor huisvesting nam in maart snel toe toen de pandemie de hele staat lam legde. Dit leidde tot veel bedrijfssluitingen en het verlies van banen. Het aantal aanvragen voor hulp schoot omhoog. De situatie bij de NHSD werd al snel kritiek omdat het bestaande handmatige proces werd overrompeld door de plotselinge stormloop van aanvragen. Zonder snelle hulp liepen de bewoners het risico uit hun huis gezet te worden of afgesloten te worden van nutsvoorzieningen.

App binnen twee weken gebouwd  Bij San Antonio realiseerde men zich dat om snel noodhulp te kunnen bieden, het proces onmiddellijk volledig gedigitaliseerd moest worden. De stad nam een noodamendement aan om geld vrij te maken voor een cloudgebaseerde tool en riep de hulp in van Kinetech om het bestaande handmatige systeem te digitaliseren.  

“Toen we geconfronteerd werden met een wereldwijde pandemie en het toenemende aantal aanvragen voor hulp, wisten we dat er een betere manier moest zijn om de aanvragen te verwerken”, zegt Edward Gonzales, adjunct-directeur van de Neighborhood & Housing Services Department van San Antonio. “We hadden in 2018 eerder met Kinetech samengewerkt om een ​​hulpprogramma voor de stad te bouwen, dus ze beschikten al over de juiste beveiligingsreferenties, tools, vaardigheden en agile processen om deze applicatie te bouwen.”

“Binnen 12 dagen heeft het ontwikkelteam dat bestond uit twee personen de nieuwe applicatie gebouwd en met succes geïmplementeerd. In minder dan een week was er meer dan 2,2 miljoen dollar aan hulp aangevraagd. Mede dankzij Kinetech en Mendix is ​​ons proces nu volledig digitaal en kunnen onze medewerkers snel terugkoppeling geven op een aanvraag en voorkomen dat inwoners dakloos worden.”

24/7 online aanvraag indienenInwoners van de stad vroegen voorheen eerst online of persoonlijk hulp aan – wat onmogelijk werd tijdens de lock-down – en moesten de ondersteunende documentatie afzonderlijk opvolgen, wat vaak een uitdaging vormde. Aanvragers kunnen nu de hele aanvraag 24/7 digitaal vanuit hun huis indienen. Belangrijk is dat de applicatie ook de mogelijkheid biedt om huiselijk geweld te melden. Deze melding wordt vervolgens automatisch doorgegeven aan hulpverleners. Hoewel melding van misbruik ook werd aangeboden op de papieren aanvragen, was er geen manier om deze automatisch door te sturen waardoor men niet snel kon reageren.  

Kinetech en San Antonio bouwden de nieuwe applicatie met Mendix, het enterprise low-code platform voor applicatieontwikkeling. Met low-code kunnen ontwikkelaars van verschillende niveaus op een visuele manier snel applicaties voor web en mobiel maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgestuurde logica.

Mendix biedt gratis 90-dagen licenties aan lokale overheden
Mendix ziet de noodzaak om burgers overal ter wereld nu snel te helpen. Het biedt daarom wereldwijd een gratis licentie aan voor lokale overheidsinstanties, zodat zij snel eigen applicaties kunnen bouwen en implementeren om hun burgers te helpen. 
Het low-code platform van Mendix biedt de publieke sector een snelle en veilige manier om applicaties te bouwen om burgers beter van dienst te zijn, waaronder:

  • Portals om snel en transparant verzoeken voor diensten of financiële hulp in te dienen.
  • Native mobile oplossingen met functies zoals offline toegang en biometrische identificatie om gebruikers de naadloze ervaring te bieden die ze gewend zijn.
  • Digitale communicatiemiddelen om de afhankelijkheid van persoonlijke of telefonische interacties te verminderen.
  • Workflow-applicaties om intern project management te stroomlijnen.
  • Geautomatiseerde verzameling van data om beslissingen te ondersteunen. 

Kijk hier voor meer informatie over het aanbod van Mendix voor een gratis licentie voor 90 dagen