Het grootste Scandinavische merk kattenvoer verandert de naam van ‘Pussi’ naar ‘Latz’. Om deze rebranding onder de aandacht te krijgen bij kattenliefhebbers, heeft moederbedrijf Nestle Purina in samenwerking met Snap ‘s werelds eerste ‘branded Snapchat Cat Lens’ ontwikkeld.

Nestle Purina is met de rebranding naar ‘Latz’ het eerste bedrijf dat Snapchat’s AR-technologie via een ‘cat lens’ actief inzet voor een campagne, die in samenwerking met MediaCom is ontwikkeld.


“We weten dat Snapchat-gebruikers fan zijn van de dier-lenzen dus zagen we er een mooie gelegenheid in om het in te zetten voor de rebranding van Purina Latz. De Latz Cat staat bekend als leuk, ondeugend en speels, dus wilden wij ook dat de lens deze kenmerken had”, aldus Auli Pietilä, Nordic Regional Brand Manager bij Latz.


Door objecten in foto’s te herkennen (‘object recognition’), kan Snap specifieke filters als suggestie bij een foto of video aanbieden. Zo herkent Snap bijvoorbeeld een strand of een beker koffie, maar kan het ook huisdieren identificeren. Sinds afgelopen najaar is het ook mogelijk om een lens te gebruiken voor een huisdier, waardoor je een filter rondom het hoofd van de kat kunt monteren. Herkenning van huisdieren is mogelijk dankzij een vernieuwde gezichtsherkenning-technologie. Dat lukte eerst met katten, omdat veel kattensoorten vergelijkbare uiterlijke kenmerken. Bij honden was het moeilijker vanwege de uiteenlopende rassen; die mogelijkheid kwam beschikbaar rond de feestdagen.


Latz-campagne
De campagne via Snapchat bestaat uit verschillende onderdelen. Met een tijdelijke ‘Snapcode’ ontgrendelt een gebruiker via de camera op zijn smartphone de speciale lens voor zijn kat. Daarnaast gebruikt Purina advertenties (Snap Ads) om de aandacht op de campagne te richten. Een van deze advertenties maakt gebruikt van ingestuurd materiaal van kattenbezitters die de ‘cat lens’ al hebben gebruikt. Ook wordt een selectie van de ingestuurde foto’s gebruikt voor de eerste commercial van Latz in verschillende Scandinavische landen. De hele campagne loopt een maand in zowel Zweden als Noorwegen.


”We zien het gebruik van Snapchat groeien in Scandinavië; gebruikers spenderen veel tijd op het platform, zeker in interactie met vrienden en familie. Daarnaast is het platform nog steeds relatief nieuw in de mediamix, en adverteerders zetten het nog niet maximaal in. In deze competitieve markt gaat het om de aandacht van de consument. Om relevant te blijven, zoeken we constant naar nieuwe marketing-tools”, aldus Laura Celine Schoop, Nordic Account Manager at MediaCom, de campagne-ontwikkelaars. “De combinatie van een platform met groot bereik en de nieuwe innovatieve technologie was erg aantrekkelijk om in te zetten voor Purina Latz. Zowel Snapchat als Purina Latz zijn leuke merken, dus de match tussen deze merken is logisch. Met de lens zijn we in staat kattenliefhebbers samen met hun kat in contact te brengen met het merk op een leuke manier.”


Joost Hagesteijn, directeur Noord Europa bij Snap: “Kattenliefhebbers kunnen nu de AR-beleving delen met hun huisdier, waardoor je ze nog dichter bij elkaar brengt. Het is daarmee een geweldige mogelijkheid om merken te verbinden aan een huisdier en de eigenaar. De interactie wordt verder versterkt door gebruikersfoto’s te integreren in de campagne. Hierdoor kun je samen met je kat even een ‘moment of fame’ delen, iets wat volop gebeurt.” 

Meer dan 70 miljoen mensen gebruiken de lenzen van de Snapchat camera dagelijks. Het gemiddelde gebruik is 3 minuten per keer.