Het Nederlandse Lepaya, specialist in het ontwikkelen van ‘power skills’ door middel van online en offline trainingen, neemt vCOACH over. Deze Duitse edtech start-up biedt AI-aangestuurde coaching aan waarbij gebruikers real time feedback krijgen op hun presentatie- en communicatievaardigheden. Eind vorig jaar haalde Lepaya nog 35 miljoen euro aan investeringen op met als doel verder te groeien in nieuwe markten en het product te versterken. Deze overname is een eerste stap in de groeiversnelling.

Lepaya zet technologie in om werknemers te trainen en zowel hun soft skills als hard skills te ontwikkelen. Een mix van online en offline leerinterventies zorgt ervoor dat mensen effectief vaardigheden aanleren en stelt mensen in staat hun carrière een extra stimulans te geven of zelfs een omslag te maken door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dat deze edtech-aanpak veelbelovend is, blijkt uit de vele interesse ervoor. Naast de verschillende investeringen zijn inmiddels bedrijven als KPMG, L’Oréal, Accenture, Dell, Takeaway, Mollie, HelloFresh, Flink en Picnic in Nederland klant geworden. In het VK en Duitsland tekende het onlangs Evonik en BCG, en verschillende scale-ups op.

vCOACH biedt een platform waarop gebruikers eigen video’s van presentaties kunnen uploaden. Deze worden geanalyseerd op basis van innovatie AI-technologie om direct van feedback te voorzien, zonder tussenkomst van een persoon. Deze snelle en voortdurende terugkoppeling zorgt voor een steile leercurve. Het product is onderscheiden met de HR Innovatie Award van ZP Europe en wordt door meerdere grote organisaties gebruikt. In een eerder stadium ontving vCOACH investeringen van diverse investeerders waaronder better ventures. De overname wordt wereldkundig gemaakt op ZP Europe, een van ‘s werelds belangrijkste HR-evenementen. Mede-oprichter van vCOACH Tobias Hölzer wordt aangesteld als Head of AI bij Lepaya.

Upskilling
Lepaya speelt in op de wereldwijde trend dat werknemers zich omscholen en vaardigheden bijleren om mee te gaan in de veranderingen in hun werkomgeving. Oprichters René Janssen en Peter Kuperus verwachten dat dit ‘upskilling’ over drie jaar zelfs geldt voor de grote meerderheid van de werknemers. Door structurele vaardigheden aan te leren, kunnen ze hun productiviteit en effectiviteit op de werkvloer vergroten.

Dit doet het bedrijf bewust in een mix van online en offline, omdat e-learning nauwelijks effect heeft volgens Janssen: “Vaardigheden leer je door te oefenen, niet door erover te lezen of video’s te kijken. We raden online aan waar dat kan, ondersteund met technologie, maar wat offline beter werkt, moet je offline houden.”

Over de overname zegt Janssen: “Onze visie is om zo veel mogelijk technologie toe te passen om vaardigheden op een impactvolle manier te ontwikkelen en te trainen. vCOACH past hier perfect bij. Ze hebben een heel waardevolle technologie ontwikkeld die met een slim AI-algoritme de succesfactoren van het effectief overbrengen van een boodschap kan beoordelen.

Stephanie Mayer, mede-oprichter van vCOACH: “Ons product en technologie hebben geweldige feedback gekregen van klanten en gebruikers. Maar om grootzakelijke klanten optimaal te bedienen met een holistische oplossing moeten we nog groter denken. De aanpak en visie van Lepaya past perfect bij die van ons, terwijl ze meer skills en methoden aanbieden. Een echte one-stop-shop voor enterprise-klanten. We zijn trots dat vCOACH nu onderdeel is van het Lepaya-platform, en dat op die manier de technologie verder kan blijven groeien.”

vCOACH zal binnenkort een geïntegreerd onderdeel zijn van het Lepaya aanbod en beschikbaar zijn voor alle klanten.