Nederlanders zijn zich het meest bewust van het begrip blockchain en wat het kan betekenen voor de transformatie van verschillende bedrijfstakken. 84% van ons land heeft wel eens van blockchain gehoord en 18% wist een goed voorbeeld te noemen van hoe het kan worden toegepast. Dit blijkt uit onderzoek van bitFlyer dat is uitgevoerd onder 5.500 consumenten in Europa. Hiermee lopen Nederlanders voorop ten opzichte van alle andere Europeanen waarvan gemiddeld een derde aangeeft nog nooit van blockchain te hebben gehoord. 

Het onderzoek van bitFlyer laat een groot verschil zien in kennis van blockchain tussen de Europese landen. Zo hebben respondenten in het Verenigd Koninkrijk de minste kennis van blockchain. Maar liefst 44% van hen gaf aan nog nooit te hebben gehoord van het begrip. België en Frankrijk volgen met respectievelijk 42% en 41% van de burgers die niet bekend zijn met blockchain. Een groot verschil met Nederland, waar dit percentage slechts 16% is en Italië, waar 28% van de consumenten niets weet over blockchain.

Nederland omarmt sneller nieuwe technologie
Het verschil in bewustzijn is opvallend, vindt Andy Bryant, Co-head en COO van bitFlyer Europa: “Een mogelijke verklaring voor het feit dat er onder Nederlandse consumenten meer kennis is van blockchain, is dat nieuwe technologie hier vaak sneller wordt omarmd. Dit zien we ook bij de handel in Bitcoin waar al vroeg blockchain-technologie werd toegepast. Er wordt in Nederland bovendien meer geëxperimenteerd met pilot projecten, waardoor consumenten ook eerder in de media lezen over blockchain. Hiermee neemt de kennis logischerwijs toe.” 

Op de onderzoeksvraag of men een voorbeeld kon noemen van een concrete toepassing van blockchain-technologie wist gemiddeld maar 12% van de Europeanen een bevestigend antwoord te geven. Nederland scoorde ook hier het hoogst met 18%. Het onderzoek liet verder zien dat Europeanen blockchain het meest associëren met de wereld van cryptovaluta. Toch denkt maar 6% dat blockchain verschillende sectoren, zoals de financiële wereld, kan transformeren. 

“Het onderzoek maakt duidelijk dat er nog veel werk te doen is om mensen bekender te maken met blockchain en de mogelijkheden die het biedt”, vindt Bryant. “Het feit dat blockchain-technologie consumenten in staat kan stellen om zelf meer controle te krijgen over hun eigen data en gegevens, is daarbij een krachtige boodschap. Neem bijvoorbeeld de toepassing van blockchain in de gezondheidszorg, waar je zelf zou kunnen bepalen met wie je specifieke data uit je patiëntendossier deelt en de status van je medische behandelingen kunt volgen. Het is wellicht een kwestie van tijd, maar het begrip en de toepassing van blockchain worden op termijn gemeengoed.”