Dagelijks brengen wij als reputatiemanagers verhalen naar buiten van onze klanten. Soms werkt het echter ook de andere kant op: dat we als reputatiedeskundigen gevraagd worden om ons licht juist op het verhaal van een ander te schijnen. Zo gebeurde dat ook vorige week, toen collega Mirjam in Adformatie reflecteerde op de inzet van de Raad van Kinderen door Nestlé. 

Nestlé bracht een persbericht naar buiten waarin het zegt te luisteren naar de ideeën van kinderen en daar naar te willen handelen.

Adformatie vroeg zich daarop af wat relevante experts van deze marketingactiviteit vinden:
“Gaat dit een positief effect op de business hebben? Zijn er eigenlijk geen betere manieren om de gezondheid van kinderen in Nederland te verbeteren? En – en dat is een iets abstractere invalshoek – is er ook een gevaar dat consumenten en andere stakeholders argwaan voelen? Zullen zij het gevoel hebben dat Nestlé zich hiermee mooier voordoet dan het is? Ofwel, ligt er reputatieschade op de loer?”

Adformatie schakelde drie compleet verschillende deskundigen in om hun mening te geven op de kwestie ‘Nestlé en de Raad voor Kinderen’, en Mirjam was daar één van.

Zij stelt in Adformatie dat de geloofwaardigheid van de inzet van stakeholders ‘m zit in het vervolg dat er aan gegeven wordt.

Verder noemt ze ook andere bedrijven die van de inzet van de Raad van Kinderen gebruik maakten en de aandacht die daarop volgde, waaronder een veeg uit de pan in een uitzending van Zondag met Lubach

Mirjam sluit af met een waardevol advies richting Nestlé.

“De grens tussen ‘kinderen gebruiken om de problemen van multinationals op te lossen’ en ‘jeugd een stem geven over de problemen van morgen’ is erg dun. Het is aan Nestle om te laten zien dat het dit kinderadvies ter harte neemt. Het volgende persbericht citeert dan niet het ‘hoofd communicatie’, maar de verantwoordelijke manager voor productontwikkeling of innovatie.”

Hier lees je het complete artikel ‘Nestlé en de Raad van Kinderen: Good for business? Good for health? Good for reputation?’.