• MessageBird breidt aanwezigheid in de Amerikaanse markt uit en versterkt de leidende positie – voegt 500 biljoen b2c interacties per jaar toe 
  • Door de overname voegt MessageBird grote Amerikaanse merken toe aan het klantenportfolio, waaronder Disney, Zillow, PayPal, The New York Times, Adobe, LinkedIn, Pinterest, JP Morgan en meer 
  • Gecombineerd zal het bedrijf meer dan 25.000 klanten bedienen, met 700 werknemers en een run-rate van meer dan 500 miljoen dollar 
  • Deze deal wordt grootste Series C-investeringsronde ooit in Europa, en de op een na grootste aan weerszijden van de Atlantische Oceaan

MessageBird, ’s werelds leidende omnichannel communication platform, heeft de definitieve bewijsstukken in handen om het Amerikaanse SparkPost over te nemen. SparkPost is ’s werelds grootste, eerste en enige predictive e-mail intelligence platform. De deal waardeert SparkPost op 600 miljoen dollar en de transactie zal naar verwachting in het tweede kwartaal worden afgerond na ontvangst van de gebruikelijke wettelijke goedkeuringen en na het voldoen aan de gangbare sluitingsvoorwaarden. 


Voor MessageBird betekent de acquisitie een volgende belangrijke stap in het opbouwen van een wereldwijd omnichannel platform dat communiceren met een bedrijf net zo eenvoudig moet maken als een praatje met je vrienden.  

“De toekomst van communicatie is niet onderverdeeld in losse kanalen, maar is omnichannel”, zegt Robert Vis, CEO van MessageBird. “Door de overname van SparkPost kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen bij het gebruik van e-mail als een krachtig kanaal, met de meest relevante contextuele informatie. We zijn ook erg blij dat we onze wereldwijde activiteiten kunnen uitbreiden naar de Amerikaanse markt. De acquisitie is een logische en toffe volgende stap in onze missie om het leidende platform te worden voor bedrijven die op elk gewenst moment en via elk kanaal met hun klanten wereldwijd willen communiceren.” 


“Door onze krachten te bundelen met MessageBird, zullen we in staat zijn om onze klanten nog meer waarde te laten halen uit elk digitaal communicatiekanaal”, zegt Rich Harris, CEO van SparkPost. “Onze bedrijven passen qua bedrijfscultuur uitstekend bij elkaar. Beide bedrijven bestaan uit teams die er trots op zijn om grote ondernemingen te ondersteunen en klanten te helpen bij het bedenken van overtuigende, flexibele oplossingen voor uitdagende zakelijke problemen.”


E-mail toegevoegd aan uitgebreide omnichannel suite

Met het platform van MessageBird kunnen bedrijven naadloos communiceren met klanten via de kanalen die ze dagelijks gebruiken. Opties voor klanten zijn onder meer kant-en-klare ‘legoblokken’-oplossingen – zoals Inbox voor de klantenservice, marcomms-tool Campaign Builder en Video voor de overstap van fysieke naar digitale gesprekken. Ook is er een volledige API-suite voor ontwikkelteams. 


Klanten hebben via het platform toegang tot veel kanalen, onder meer live-chat, video, SMS, WhatsApp, Instagram, Google Business Messages, Apple Business Chat, Voice, Messenger, WeChat, RCS, Line en Telegram. Wereldwijd blijft e-mail qua volume het grootste zakelijke communicatiekanaal. Door deze acquisitie wordt het meest vertrouwde platform voor het verzenden en afleveren van e-mail aan de uitgebreide suite van MessageBird toegevoegd. 


Verlengde Series C-investeringsronde van 1 miljard dollar

De verlengde Series C-investeringsronde van MessageBird van 1 miljard dollar is de grootste Series C-ronde in Europa tot nu toe en de op één na grootste aan weerszijden van de Atlantische Oceaan. De transactie werd gefinancierd door Eurazeo, Tiger Global, Owl Rock en fondsen en accounts beheerd door BlackRock, met deelname van alle bestaande investeerders. Nathalie Kornhoff-Brüls van Eurazeo zal ook toetreden tot het bestuur van MessageBird. 


“Eurazeo is er trots op Robert en het team te kunnen steunen”, zegt Nathalie Kornhoff-Brüls, managing director bij Eurazeo Growth. “MessageBird blijft de communicatie tussen bedrijven en hun klanten radicaal veranderen met een compromisloze focus op kwaliteit. Met het succes van de nieuwe Inbox en workflow automation tools en nu de overname van SparkPost, zien we dat MessageBird op een keerpunt staat ​​en zijn positie als ‘s werelds leidende omnichannel-platform-as-a-service verder versterkt.”