• Tom Ellison treedt toe als CFO met twee decennia ervaring bij technologiebedrijven
  • Low-code expert van het eerste uur Nick Ford aangesteld als Chief Marketing Officer
  • Gartner voorspelt dat 70% van alle softwareontwikkeling zal plaatsvinden op low-code of no-code platformen, Mendix klaar voor nieuwe fase hypergroei

Mendix, een Siemens-onderneming en wereldwijd leider in moderne enterprise applicatie-ontwikkeling heeft een nieuwe CFO en CMO aangesteld. Tom Ellison neemt de rol van CFO over van Tim Srock, die inmiddels CEO is bij Mendix. Nick Ford treedt aan als nieuwe CMO. Ellison en Ford zullen een leidende rol spelen bij Mendix’ volgende fase van hypergroei, terwijl het bedrijf zijn activiteiten uitbreidt in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific.

CFO Ellison brengt schat aan branche-ervaring met zich mee
Voor zijn overstap naar Mendix was Tom Ellison vier jaar senior director Finance bij ServiceNow. Daarvoor werkte hij bij andere snelgroeiende technologiebedrijven, waaronder Dassault Systemes, Hutchinson 3G, en Nortel. De ervaring van Ellison is van onschatbare waarde in de volgende fase van Mendix, waarin de strategie is gericht op ecosysteemoplossingen en samenwerking met onafhankelijke software-leveranciers (ISV’s) en verticale markten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Mendix Solutions Platform en de Mendix Marketplace voor uitbreiding naar nieuwe bedrijfstakken en het bouwen van adaptieve oplossingen.

Volgens Gartner wordt tegen 2025 voor de ontwikkeling van 70% van de nieuwe applicaties gebruikgemaakt van low-code of no-code technologieën. Deze bevindingen, in combinatie met zijn SaaS-ervaring, wekte Ellison’s interesse in low-code software-ontwikkeling. “Ik zag de complexiteit en uitdagingen van digitale transformatie voor bedrijven. Het was een grote eye-opener voor me”, zegt Ellison. “Mendix bevindt zich precies in de ‘sweet spot’ van de toekomst van moderne enterprise applicatie-ontwikkeling. Low-code zorgt voor een gelijk speelveld. Ik geloof in het ontsluiten van potentieel voor medewerkers en klanten om succesvol te zijn, daarom ben ik blij me bij Mendix aan te sluiten aan het begin van de volgende groeifase van het bedrijf.”

Nick Ford: “Benutten data belangrijke drijver voor groei”
De nieuwe CMO Nick Ford trad in 2010 in dienst bij Mendix als solutions architect/sales engineer. Het bedrijf had destijds nog geen 40 werknemers en opende datzelfde jaar een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Ford bekleedde tien jaar lang verschillende functies als productexpert, van Chief Evangelist tot Head of Solutions Architecture en was nauw betrokken bij de groei van Mendix naar wereldwijd marktleider in low-code.

In zijn nieuwe functie is Ford verantwoordelijk voor meer dan 100 medewerkers en heeft hij de leiding over de productmarketeers en sales enablement, digital operations en datateams van Mendix. “We hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie over wie ons platform gebruikt, hoe ze het gebruiken en waarom”, aldus Ford. “Het enorme potentieel van deze statistieken zou de werkwijze van elke CMO moeten veranderen. Ik wil de cijfers onderzoeken die veel verder gaan dan de standaard marketing KPI’s. Door externe data en marketingtrends te onderzoeken in combinatie met interne marketing om het product en de processen van de organisatie te verbeteren, kun je als CMO de groei versnellen en omzet verhogen.”

CEO Srock verheugd met versterking managementteam
Tim Srock, CEO van Mendix is blij met de versterking van het managementteam: “We zijn verheugd Tom toe te voegen aan ons leiderschapsteam en geloven dat hij een belangrijke rol zal spelen in de volgende fase van Mendix. We hebben onze strategie voor de toekomst uitgestippeld. Door de bouw van een uitgebreid ecosysteem plaatsen we Mendix in het hart van de ontwikkeling van bedrijfsapplicaties. Tom’s ervaring in organisaties die een dergelijke groeifase hebben doorgemaakt, is een aanwinst voor ons hele team.”

Over de aanstelling van Nick Ford zegt Srock: “Nick heeft een unieke strategische visie op datagedreven marketing. Gecombineerd met zijn ongeëvenaarde beheersing van ons platform en zijn duidelijke begrip van hoe low-code het middelpunt van enterprise app-ontwikkeling kan en zal worden, is hij de juiste persoon op het juiste moment om marketing te sturen en de omzetgroei te leveren waar we ons op richten.”

Mendix wordt genoemd als visionair leider in Gartner’s Magic Quadrant voor Low-Code Enterprise Application Platforms, en Magic Quadrant voor Multiexperience Development. Het bedrijf komt tegemoet aan grote interesse in low-code technologie van bedrijven wereldwijd die de time-to-impact van digitale oplossingen willen versnellen en software-ontwikkeling willen transformeren van kostenpost naar het fundament van bedrijfsinnovatie. Ellison en Ford zullen als leden van het managementteam van Mendix een belangrijke bijdrage leveren aan de inspanningen om het bedrijf te positioneren in het hart van de enterprise software stack.

Nick Ford

Tom Ellison