Dagelijks steken we onze ziel en zaligheid in het, oneerbiedig gezegd, vermarkten van de verhalen van klanten. De TED-organisatie zegt het mooier: Ideas worth spreading. En omdat het concept van TED me persoonlijk erg aanspreekt, besloot ik halverwege vorig jaar te kijken of het lukte een lokaal TED-event te organiseren, ofwel TEDxGorinchem. En dat lukte. Met zelfs wat PR voor eigen parochie tot gevolg.

Hoewel de nodige voorbereidingen al werden getroffen, hoorden we pas half oktober dat we de licentie voor een TEDx-event kregen. De datum van 17 januari was al geboekt, dus toen moesten we opeens vol gas geven. Team opstarten, sprekers regelen, sponsoren vinden en een PR-campagne opstarten om publiek in de zaal te krijgen. Het werden drie onrustige, maar oh zo leuke maanden. We creëerden de nodige ‘rumor around the brand’ dankzij verschillende communicatie-uitingen in eigen en externe media. We stonden in de lokale kranten, zoals Stad Gorinchem, en in dagbladen als AD, en bouwden aan de community via persoonlijke berichten en social media zoals Instagram. Alles viel uiteindelijk op z’n plek, met de climax uiteraard afgelopen week. Een tot de nok toe uitverkocht theater, een avondvullend, divers programma met sprekers en ondergetekende als dagvoorzitter. Met enthousiasme kom je een heel eind 😉

Het thema Inspire the community sloeg terug op het hele event. Veel van de talks gingen over community-denken, maar de organisatie zelf liet ook de kracht van de community zien. Ondernemende mensen sloegen de handen ineen om het voor elkaar te krijgen, en lokale bedrijven zagen de waarde in van TEDxGorinchem en droegen financieel of in de vorm van diensten bij.

Na afloop kregen we enorm veel positieve reacties. Over de invulling van de gevarieerde avond, de ideeën die gedeeld waren, en de organisatie van het event als geheel. En uiteraard de vraag of we het nog een keer gaan doen? Eerst maar eens dit evalueren, maar we zijn uiteraard wel al bezig met 2020. Dit was te leuk om niet nog eens te doen. Op de hoogte blijven van de vorderingen of nog tips voor sprekers? Laat het me weten!

(Foto van Johannes van Camp – Gastheer Erik van de Nadort over de TED-talk van Mark Bezos – ‘Save the shoes!’)