geintegreerde communicatie

Wat hebben deze nieuwsberichten met elkaar gemeen: KNVB heft zijn afdeling Communicatie op en McDonalds heft scheiding tussen merk en reputatie op. Ja ze verschenen allebei de afgelopen weken op communicatieonline. Maar veel interessanter: deze merken gaan naar een geïntegreerde benadering. Hoera!

Waarom hoera? Omdat dit nog niet voor iedere organisatie een logische stap is. Spreekt hier enige frustratie uit? Eigenlijk wel. Ik heb nooit goed begrepen waarom communicatie (PR) en marketing gescheiden werelden waren met ieder een eigen manager en eigen budget. Dit zorgt in de praktijk namelijk voor erg vreemde situaties. Leg bijvoorbeeld als PR-adviseur maar eens aan een blogger of een commerciële medewerker van een publicatie uit dat zij wel worden benaderd voor een ‘gratis’ artikel of review van een product, terwijl er vanuit marketing nooit budget beschikbaar is voor een betaalde campagne. Dit is zelden goed uit te leggen en levert vaker scheve gezichten dan goede relaties op.

 

Disciplines overstijgen

Merken die buiten de hokjes denken, disciplines samenvoegen en daarmee synergie weten te creëren kan ik alleen maar toejuichen. Niet alleen vanuit mijn ervaring als PR-consultant, maar ook omdat geïntegreerde communicatie the only way to go is. Corporate branding, activaties op social media, product reviews, branded content campagnes en zelfs het good old persbericht; als je de teams die verantwoordelijk zijn voor deze zaken samenbrengt, komt er zoveel meer uit. Niet alleen mooie ideeën, maar resultaten die de disciplines overstijgen en bijdragen aan het doel van de organisatie. Het helpt bovendien niet te snel in middelen te denken, maar meer in de vraag ‘Wat willen we bereiken?’ en ‘Waarom willen we dat?’.

Bewaar het op een eiland zitten dus lekker voor op vakantie. Geïntegreerde communicatie is de ultieme bestemming voor marketing- en communicatieprofessionals. Dat hoef je de KNVB en McDonalds in ieder geval niet uit te leggen. Hoor ik daar driewerf hoera?!