Het PR-vak is in de laatste tien, vijftien jaar enorm veranderd. Toch zijn er dingen die blijkbaar nooit veranderen. Bijvoorbeeld de neiging van bedrijven om de superioriteit en uniciteit van het eigen product te overschatten. Als je sommige bedrijven hun gang zou laten gaan, dan zouden ze voortdurend ’toonaangevend zijn’, met ‘unieke producten’, waardoor ze automatisch ‘marktleider’ zijn en ‘eigenlijk geen echte concurrentie hebben’. Vaak zijn ze dan ook ‘het best bewaarde geheim’.
Aan ons dan om al dat moois te onthullen. Hoe moeilijk kan het zijn …
Ontnuchterende sessies volgen dan omdat we altijd met onze klanten op zoek gaan naar de echt aansprekende verhalen, naar aspecten die oprecht onderscheidend zijn van de concurrentie. En het ene moment lukt dat beter dan het andere. Maar uiteindelijk vinden bij al onze klanten wel boodschappen, positioneringen, klantenverhalen en woordvoerders met een goed verhaal, waarmee we verder kunnen werken. Realistisch en soms gepast bescheiden.
Want je kunt niet álles zijn voor iedereen. En soms blijkbaar wel, zoals deze frietboer die niet echt kon kiezen. Was z’n specialisme nu verse frites? Of Vlaamse frites? Of oma frites? Ja duh! Alles jonguh!
“Verse Vlaamse Frites van Oma”. Ga daar maar eens overheen!