Bij meer dan driekwart van de B2B-bedrijven (81%) daalt de winst door fouten bij het online inkopen van producten en diensten, toont nieuw onderzoek aan. 84% van de ondervraagde B2B-inkopers stelt dat ze minder efficiënt werken door foute bestellingen en 81% ziet een daling van de productiviteit. Het onderzoek onder 560 B2B-inkopers wereldwijd laat verder zien dat bij 44% van de bedrijven een fout bij het inkopen leidt tot een daling van 11% of meer in de sales, productiviteit en efficiëntie.  

Voorkeur voor online inkopen

Het merendeel van de B2B-inkopers plaats wekelijks een order, vaak gebeurt dit echter dagelijks. Dit betekent dat de kans op fouten relatief hoog is. 44% van de ondervraagden heeft elke twee weken te maken met een fout bij een online aankoop, 20% heeft dit wekelijks en 9% dagelijks. Omdat het merendeel van de B2B-inkopers bij voorkeur online producten en diensten koopt (75%) is het belangrijk dat e-commerce omgevingen actuele verkoopinformatie tonen om het aantal fouten te verminderen. Denk hierbij aan verkoopinformatie, prijs, levertijd en voorraad.

Het onderzoek wijst verder uit dat de gegevensinvoer door de klant de belangrijkste reden is voor problemen tijdens het online inkoopproces. 28% van de ondervraagden stelt dat verkeerde productinformatie fouten veroorzaakt en 28% geeft aan verkeerde invoer van gegevens zorgt voor misverstanden. Andere redenen zijn een verkeerde weergave van de inventaris (27%), onjuiste verzendinformatie (25%) en onjuiste prijsinformatie (23%).

Meeste fouten in de Benelux

De meeste fouten worden gemaakt in de Benelux, waar 55% van de ondervraagden elke twee weken problemen ervaart en 25% zelfs wekelijks. 48% van de ondervraagden werkzaam bij bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben tweewekelijks te maken met foute bestellingen. In Groot-Brittannië en Ierland is dit bij bijna de helft (46%) van de bedrijven het geval. In de Verenigde Staten en Canada hebben bedrijven ogenschijnlijk minder last van verkeerde inkooporders, 51% van de ondervraagden geeft aan eens per maand problemen te hebben.

Bestelfouten komen het vaakst voor bij B2B-inkopers van automotive-onderdelen (54%), gevolgd door de inkoop van bouwmaterialen (53%) en orders van levensmiddelen en dranken (52%).

Michiel Schipperus, CEO en managing partner bij Sana Commerce: “B2B-organisaties hebben e-commerce omarmt als een nieuw verkoopkanaal, een manier om de competitie voor te blijven en nieuwe markten aan te boren. Ons onderzoek toont aan dat e-commerce platformen meer aandacht moeten besteden aan het leveren van nauwkeurige informatie via alle verkoopkanalen. Door de e-commerce omgeving te integreren met het ERP-platform creëer je een ‘single source of truth’, waarmee je klanten altijd van de juiste informatie voorziet zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen nemen en de kans op fouten afneemt.”

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘The B2B Buying Process 2019 Report’ is afgenomen onder B2B-organisaties in Europa en de Verenigde Staten door onafhankelijk onderzoeksbureau Sapio in opdracht van Sana Commerce. Het onderzoek is afgenomen onder professionals in de volgende sectoren: levensmiddelen, elektronica, bouwmaterialen, medische producten en automotive-onderdelen. Download hier het rapport.