Met enige regelmaat krijgen we het verzoek een ‘momentum-release’ op te stellen. Of liever gezegd lokaliseren, want deze berichtgeving is in Engelstalige markten populairder dan in Nederland. Wat volgt is een opsomming van productlanceringen, gewonnen deals en nieuwe medewerkers. Ontzettend leuk voor de bedrijven zelf, maar niet direct nieuwswaardig voor media. Toch is het een handig overzicht voor journalisten (en andere geïnteresseerden) die zich willen verdiepen in de huidige status van een bedrijf. Voor ons de reden om dit soort berichten soms ter kennisgeving toch te delen. Om aan te geven dat een bedrijf op koers ligt.
Wij sturen nauwelijks persberichten uit over onszelf. We zijn trots op onze klanten, wat we doen voor hen en hebben een geweldig team, maar met dat team zijn we vaak drukker voor een ander dan onszelf in the picture te zetten. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om het toch eens te doen.
Nieuwe samenwerkingen
De afgelopen maanden hebben verschillende klanten hun activiteitenniveau opgeschroefd, en hebben we nieuwe klanten welkom mogen heten. We werken bijvoorbeeld al lange tijd samen met Sana, een specialist in b2b-ecommerce. Onlangs besloten ze ook een deel van hun blogproductie bij ons onder te brengen, omdat ze de kwaliteit van de content die we maken voor media, ook graag in hun eigen kanalen wilden hebben. Een nieuwe klant, Alicia, actief in de insurtech, startte met een project, maar zag al snel de voordelen van onze samenwerking waardoor we nu plannen voor de langere termijn maken. Hetzelfde geldt voor Lepaya dat aan performance management doet, en ‘power skills’ ontwikkelt bij talenten op de werkvloer. Hiervoor maken we niet alleen plannen voor Nederland, maar fungeren we ook als ‘hub-agency’ voor het VK en Duitsland. Onlangs namen ze bedrijven in die regio’s over, met flink veel aandacht in de media.
Om maar aan te geven dat we graag voor een langetermijnsamenwerking gaan: met onze trouwste klant, F5, markeerden we onlangs een 12,5 jaar samenwerking (dus ook voordat It’s a Rep in het leven werd geroepen). Contactpersonen wisselden, wij bleven. Maar soms is het ook andersom. Een van onze trouwe relaties werkte al bij drie verschillende bedrijven en belt ons steeds weer op om samen te werken.
Nieuwe collega’s
Eerder dit jaar versterkten we ons team met Justus Meuzelaar. Justus kwam van een marketingfunctie in de transportsector, maar heeft zich in bizar korte tijd het PR-vak eigen gemaakt. De klanten die hij bedient, lopen nu al met hem weg. Je zal hem maar in je team hebben!
Tim Boerkamp werkt alweer meer dan een jaar bij It’s a Rep. Inmiddels word ik bij calls al niet eens meer uitgenodigd en gaan ze direct naar hem. Precies zoals het hoort, want hij runt de accounts prima in z’n eentje zonder dat ik me ermee bemoei (hoewel ik dat soms niet kan laten).
Nieuwe diensten
Tja, en dan het onderdeel productlanceringen. Als PR-bureau hebben we onze PR-programma’s, mediatrainingen en contentstrategiëen. Je moet bij ons zijn voor sterke mediagerichte content en perscontacten. Dat blijven we ontwikkelen, maar dat vernieuw je niet regelmatig. We willen er ook voor waken om allerlei hippe trends op te pakken, want dat vergroot de kans om de focus te verliezen. Wel zijn we veel meer met andere vormen van contentontwikkeling bezig. Video’s maakten we al lang (altijd met gespecialiseerde partners) maar daar komt steeds meer vraag naar, en sinds enige tijd werken we aan podcasts (zelf en met partners) omdat dat medium een steeds grotere plek inneemt in de communicatiemix.
Onlangs waren we met het hele team, inclusief onze Belgische collega’s in Antwerpen voor heuse ‘off site’ of heidag (midden in de stad…). Dat was te lang geleden weer – goed om op het gemak bij elkaar te zitten en de organisatie op die manier te versterken. Nieuwe inzichten en een creatief denkproces leidden tot betere interne processen en creatieve PR-ideëen. Zonder hier in details te gaan, gaan we ons bijvoorbeeld richten op meer synergie tussen de klanten, zodat meerdere bedrijven kunnen profiteren van kansen die we zien of zelf creëren. Zelf ook eens sparren over een vernieuwde PR-aanpak? Laat het ons weten!