MADE-by bij BNR
Edwin Koster van MADE-BY bij BNR

MADE-BY is in het leven geroepen om de kledingindustrie duurzamer te maken. Over reputatiemanagement gesproken: de arbeidsomstandigheden in sweatshops, het gebruik van materialen die natuurlijke bronnen uitputten, rampen in en bij fabrieken in landen als Bangladesh – de sector stond/staat er niet rooskleurig op. Verschillende keurmerken en initiatieven kwamen van de grond, en de een riep nog harder dan de ander dat zij het verschil zouden maken en de kledingmerken wel de goede kant op zou duwen. Maar slechts weinigen gingen echt aan de slag met die modemerken. MADE-BY, een spin-off van het Nederlandse Solidaridad, deed dat wel en startte al jaren geleden een programma samen met kledingbedrijven om de processen duurzamer te maken.

Vanuit dit programma ontstond een tool waarmee bedrijven zichzelf kunnen meten op verschillende duurzaamheidscriteria. Handig om strategie op af te stemmen en te polsen of je de juiste koers vaart. Deze tool werd onlangs omgedoopt tot MODE-tracker en, belangrijk, de keuze werd samen met de deelnemers gemaakt om de resultaten openbaar te maken. Dus niet alleen een tool voor intern gebruik, maar ook een middel om transparantie binnen de kledingbranche te vergroten en consumenten inzicht te bieden in de inspanningen die bedrijven doen op het gebied van duurzaamheid. Dat is niet alleen het managen van een reputatie, maar haast zorgen voor een cultuuromslag.

Om dit nieuws wereldkundig te maken, koos MADE-BY voor ItsaRep. Om het nieuws onder de aandacht te brengen, benaderden we zorgvuldig geselecteerde media in mode, business en duurzaamheid om als eerste het nieuws te kunnen brengen. Gelijktijdig zorgden we voor interviewmogelijkheden met de oprichtster van Made-by en de Corporate Sociability Officer van G-Star Raw, de ‘launching customer’ van de MODE-tracker. Uiteindelijk moest een persbericht voor de bredere nieuwsverspreiding zorgen. Met succes! We kregen coverage in alle relevante sectoren zoals Harpers Bazaar, Duurzaam Ondernemen en dagblad Trouw. Ook in België kregen we aandacht van onder andere Het Laatste Nieuws en het vakblad Retail Update. Bovendien mochten zowel MADE-BY als G-Star aanschuiven bij het radioprogramma Zakendoen met op BNR.

Alle publicaties waren lovend over het initiatief, hoewel er ook kritische geluiden waren over hoe die tool dan precies werkt en of consumenten wel goed snappen waar ze op moeten letten. De discussie is gestart en de omslag van de reputatie van de mode-industrie in gang gezet. Gaan we de wereld op zijn kop zetten hiermee? Niet direct. Maar een verandering opstarten is soms al voldoende.