Dataiku, leverancier van enterprise AI- en machine learning-platformen, heeft Joy Walters Sybersma als Chief People Officer aangesteld. Daarnaast is Kurt Muehmel gepromoveerd naar de nieuw gecreëerde functie van Chief Customer Officer.  

In haar nieuwe rol als Chief People Officer is Joy Sybesma wereldwijd verantwoordelijk voor recruitment, de ontwikkeling van huidige medewerkers en het implementeren en bewaken van de succesvolle cultuur van Dataiku. Voordat Sybesma aan boord kwam bij Dataiku werkte zij als Chief People & Cultural Officer voor Kargo. Hier leverde zij een belangrijke bijdrage aan het verdubbelen van de omvang van het bedrijf. Ook bekleedde zij prominente HR-rollen bij News America Marketing en Macy’s.

“Het is een bijzondere tijd om bij Dataiku in dienst te treden”, zegt Sybesma. “De passie en het talent van het team zijn inspirerend en ik zie ernaar uit om samen te werken met collega’s en de wereld van data science verder vooruit te helpen. Of het nou gaat om het samenwerken met leidende bedrijven om enterprise AI in te zetten of het promoten van duurzame initiatieven met programma’s als Ikig.AI, Dataiku-ers zijn gepassioneerd om data te democratiseren en de wereld te verbeteren. Dit maakt het tot een bijzondere groep mensen in deze sector.” 

Nieuwe functie Chief Customer Officer
Kurt Muehmel was VP Sales Engineering bij Dataiku en is gepromoveerd naar Chief Customer Officer. In deze nieuwe functie helpt Muehmel bestaande en nieuwe klantenteams om projecten uit te breiden. Ook werkt hij direct met klanten samen om interne doelgroepen op te leiden zodat men het maximale rendement uit het AI-platform kan halen. Muehmel en zijn collega’s helpen bovendien om de silo’s tussen data scientists en business analisten af te breken om de efficiency en innovativiteit van AI-systemen voor dagelijks gebruik te kunnen benutten. 

“De verwachtingen van klanten en de behoefte aan data science en AI-technologie veranderen en nemen snel toe”, zegt Muehmel. “Ik zie ernaar uit om samen met onze klanten te blijven werken aan projecten op het gebied van data science en machine learning en ervoor te zorgen dat zij de best mogelijke ervaring hebben.” 

Hoogtepunten in snelle groei
Dataiku heeft het afgelopen jaar een snelle groei doorgemaakt.
Hoogtepunten waren onder meer:

– Verdubbeling in de groei van het aantal medewerkers
Naast het verdubbelen van de bedrijfsomvang, werd Dataiku onlangs opgenomen in de Forbes 2019 Cloud 100. Dit is de top 100 van private cloud-bedrijven in de wereld. 

– Introductie van het Ikig-AI initiatief
Hiermee wil Dataiku AI naar non-profit organisaties brengen. Zo kan The Ocean Cleanup dankzij de software en databronnen van Dataiku de kracht van AI benutten.

– Zeer sterke bedrijfsresultaten
Dataiku wist het aantal klanten te verdubbelen met nieuwe klanten als GE Aviation, L’Oréal en BGL BNP Paribas. Meer dan 200 organisaties wereldwijd gebruiken dagelijks Dataiku om branchespecifieke problemen op te lossen zoals het bestrijden van fraude, het optimaliseren van de supply chain, het uitvoeren van predictive maintenance en meer. 

– Wereldwijde uitbreiding
In 2019 heeft Dataiku zijn activiteiten uitgebreid naar de APAC-regio met nieuwe kantoren in Sydney, Australië en Singapore en heeft het een nieuw wereldwijd hoofdkantoor geopend in New York. 

“Bij Dataiku hebben we als prioriteit om toptalent aan te nemen dat gelooft in onze missie om data science en AI binnen bedrijven te democratiseren”, vertelt Florian Douetteau, CEO van Dataiku. “We zijn blij dat we Joy aan ons team hebben kunnen toevoegen om ons te helpen onze groei te versnellen. Daarnaast maakt zij zich sterk voor het behouden van onze cultuur, de samenwerking en het teamwork. Zaken die de basis van ons succes vormen. Kurt was een van onze eerste medewerkers toen we Dataiku in Parijs introduceerden en het was geweldig om samen aan de groei van ons bedrijf te bouwen. Ik zie er dan ook naar uit om met Kurt samen te werken in zijn nieuwe rol waarin hij bestaande en nieuwe klanten helpt om de mogelijkheden die AI organisaties biedt te omarmen.”