ICONIQ Capital leidt grootste Series C-investeringsronde in enterprise AI

Dataiku, leverancier van een open data science- en machine learning-platform, heeft een Series C-investering binnengehaald van 101 miljoen dollar. Met de financiering wordt onder meer het aantal medewerkers verdubbeld en de productontwikkeling versneld. De investeringsronde werd geleid door ICONIQ Capital en ondersteund door Alven CapitalBattery VenturesDawn Capital, en FirstMark Capital. De kapitaalinjectie komt na een Series B-investering in het bedrijf van 28 miljoen dollar in 2017 en de aankondiging van Dataiku 5 in september 2018.

Sinds de start in 2013 heeft Dataiku zich gericht op de democratisering van data om innovatie te stimuleren. Dit in tegenstelling tot leveranciers van technologieën die slechts voor enkele bedrijven en medewerkers waren weggelegd. Dataiku biedt een platform waarmee organisaties digitale transformatie tot in alle onderdelen van de organisatie kunnen doorvoeren. Zo wordt Dataiku onder meer gebruikt om zelf AI-toepassingen te bouwen waarmee bedrijven optimaal hun marketingbudget kunnen inzetten, onderhoud kunnen plannen, trends kunnen voorspellen en fraude kunnen detecteren.

“Deze financiering is een bevestiging van onze visie om het missende onderdeel voor het moderne bedrijf te ontwikkelen en te leveren: een platform waarop je je eigen AI-toepassingen bouwt”, zegt Florian Douetteau, CEO van Dataiku. “We hebben altijd geloofd dat data alle functies ingrijpend zal veranderen en dat digitale transformatie mogelijk wordt gemaakt door opleiding , toegang tot data en samenwerking. Dataiku blijft zich focussen op het faciliteren van deze zaken.”

Sterke visie
Dankzij de indrukwekkende opkomst van AI en deze financieringsronde, zal Dataiku nog sneller zijn sterke visie op de grootschalige democratisering van data science binnen organisaties kunnen waarmaken. In een wereld waarin technologie en tools zich continu ontwikkelen, is Dataiku vast blijven houden aan deze visie en blijft het stabiliteit, veiligheid en betrouwbaarheid bieden aan bedrijven die aan de slag gaan met enterprise AI.

Dataiku komt tegemoet aan de snel groeiende behoefte van bedrijven om meetbare waarde te halen uit een grote stroom ongestructureerde data”, zegt Adar Zango, Principal bij ICONIQ Capital. “Het platform zorgt dat data toegankelijk wordt en faciliteert de samenwerking tussen data scientists, data engineers, data-analisten en business-analisten. Hiermee kunnen zij sneller tot belangrijke inzichten komen.”

Momenteel gebruiken al meer dan 200 klanten in verschillende sectoren Dataiku, waaronder General Electric, Sephora, Unilever, KUKA, FOX en BNP Paribas, voor self-service analytics en het operationaliseren van machine learning-modellen.

Aantal werknemers wordt verdubbeld
Met de investeringsronde wil Dataiku (dat dit jaar door Forbes werd uitgeroepen tot “Best Big Data Companies And CEOs To Work For In 2018”) onder meer het huidige aantal van 200 werknemers verdubbelen op het hoofdkantoor in New York, de vestigingen in Parijs en Londen en bij de nieuwe kantoren in Sydney en Singapore. Ook zal het de productontwikkeling en het toevoegen van nieuwe functionaliteit versnellen en het netwerk van technologiepartners verder uitbreiden.

Hylke Visser, Director Sales en Business Development voor Dataiku in EMEA, is blij met de forse investering: “Ik zie dat veel Europese organisaties op zoek zijn naar een laagdrempelige manier om te profiteren van de kansen die AI biedt. Doordat we nu zowel de groei van onze organisatie als de ontwikkeling van het Dataiku-platform, kunnen versnellen, helpen we nog meer bedrijven sneller het maximale rendement uit hun data te halen.”

Aangezien er veel discussie is rondom AI-technologie, blijft Dataiku zich hard maken om het bewustzijn en de activiteiten op het gebied van diversiteit en vertrouwen naar een hoger niveau te tillen. Daarom brengt Dataiku zijn visie voor ‘data-educatie voor iedereen’ in de praktijk door het uitbreiden van zijn academische en non-profit programma’s en door het organiseren van EGG conferences.