Connected Circles, een social media scale-up voor stakeholder engagement, heeft gekozen voor data storytelling van Toucan Toco. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf gebruikt data storytelling voor een interactief LinkedIn dashboard dat leidinggevenden helpt om snel inzicht in prestaties en kansen van hun LinkedIn-profielen te krijgen en actie te ondernemen, zonder data expert te zijn. De multi-platform applicatie van Toucan Toco zorgt tevens voor ‘actionable analytics’. Dit stelt Connected Circles in staat om haar klanten te voorzien van gefundamenteerd advies met als doel meer engagement op LinkedIn.

Connected Circles ziet dat marketing verschuift van merken naar mensen en wil dat aanmoedigen. Het bedrijf verzorgt executive positionering voor meer dan 50 internationale topmanagers, employee advocacy trainingen en lead generation door social selling via LinkedIn. Dankzij AI-technologie, creatief en strategisch denken bouwt Connected Circles samen met haar klanten aan online profielen die voor thought leadership, interactie en sales zorgen. 

Van BI naar data storytelling
Social media data zijn een cruciaal onderdeel voor het leveren van haar services. LinkedIn biedt echter slechts beperkt analysemogelijkheden, met name voor persoonlijke profielen. Connected Circles ontwikkelde daarom haar eigen tools om openbare LinkedIn-gegevens te verzamelen, te analyseren en te visualiseren en maakte daarbij gebruik van business-intelligence oplossingen. Het bedrijf was echter nooit echt tevreden over de rapportages omdat het visualiseren van data alleen niet leidde tot inzichten en actie bij haar klanten. 

Met Toucan Toco heeft Connected Circles een manier gevonden om haar eigen data-analyse te combineren met visuele verhalen in plaats van rapporten. Toucan Toco ontwikkelde een data storytelling app met interactieve functies waarmee Connected Circles haar klanten kan betrekken bij de resultaten van hun acties op social media op een manier die kansen blootlegt en aanzet tot handelen. Leidinggevenden waarderen dit dashboard omdat het zeer specifiek en gepersonaliseerd is: het toont hun posts, hun netwerkgroei en acties van geselecteerde collega’s, concurrenten allemaal in één begrijpelijk overzicht, zodat ze actie kunnen ondernemen op basis van data zonder dat daarvoor aanvullende kennis of training vereist is.

LinkedIn Analytics dashboard
Het LinkedIn Analytics dashboard benut het volledige potentieel van data storytelling via een gebruiksvriendelijke app. CEO’s kunnen in één oogopslag hun recente posts en prestaties daarvan zien, net als een overzicht van berichten en comments waarop gereageerd moet worden – iets wat op LinkedIn zelf onoverzichtelijk is. Via ingebouwde shortcuts kan de gebruiker vervolgens snel een reactie plaatsen en daadwerkelijk tijd op het platform doorbrengen. Het dashboard geeft inzicht in de toename van het aantal connecties, gespecificeerd per vakgebied. Tevens laat het dashboard zien wat andere collega’s, peers en concurrenten in het vakgebied posten en hoeveel engagement dat oplevert. Daarnaast kunnen leidinggevenden acties inplannen of overdragen aan hun team.

Analyses van vakgebieden en vergelijking met andere profielen
Connected Circles gebruikt data storytelling van Toucan Toco niet alleen om haar klanten te faciliteren, maar ook om de eigen dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Data storytelling legt kansen uit analyses van een bepaald vakgebied of onderwerp bloot en de app stelt hen in staat verschillende profielen van stakeholders te vergelijken. Met de inzichten die dit oplevert kan Connected Circles haar klanten voorzien van gefundamenteerd advies en beter ondersteunen in het creëren van waardevolle content.

“Naarmate het vertrouwen van merken naar mensen verschuift, wordt van leiders verwacht dat ze zichtbaar, toegankelijk en menselijk zijn. Wij geloven in de impact van mens-op-mens interactie op basis van data en willen iedereen in staat stellen om vooruitgang te boeken door op data gebaseerde beslissingen te nemen. Data storytelling maakt dit mogelijk. De app van Toucan Toco zorgt ervoor dat zelfs de meest drukke CEO in slechts een ogenblik goed geïnformeerd is en actie kan ondernemen, zonder data expert te zijn”, zegt Galimir Dilkin, een van de oprichters van Connected Circles. “We zien daarnaast nog veel kansen voor onze organisatie om het potentieel van data storytelling door Toucan Toco uit te breiden, bijvoorbeeld naar onze employee advocacy-diensten.”

Over de integratie vertelt Dilkin: “Onze data was niet gestructureerd op de goede manier en het kostte veel tijd om te bepalen welke data we wilden laten zien per grafiek. Gelukkig kregen we goede support en training van Toucan Toco en maakten zij zelfs een toegewijde persoon beschikbaar. Nu kunnen we platformen makkelijk dupliceren en onze dienstverlening schaalbaar maken. Met het LinkedIn Analytics dashboard hebben we een ongeëvenaarde tool in handen.”