Met een glossy image nephorloges verkopen via nep-websites. Met fake prijzen en aftellende voorraad. Misleiding en oplichting? Fake Marketing? Of heel slimme internetmarketing?

‘Wat de gek ervoor geeft’ kan op Internet nog aardig oplopen. Ik heb me er al eens eerder over verbaasd: de goedgelovigheid van mensen als het aankomt op internetsites en internetshoppen. Toen ging het om de aanschaf van een , en dat je daar via heel professioneel uitziende sites soms tot wel 6x teveel voor betaalde.

Nu was het een Facebook-fuik die me verbaasde. Ik ben een liefhebber van horloges en als je eenmaal een paar keer ergens op geklikt hebt dan weet Facebook dat ook. En als Facebook het weet, dan weet elke horloge-marketeer het ook. Mijn time line (hoe toepasselijk) wordt dus met grote regelmaat opgeleukt door diverse horloge advertenties. De ene nog mooier gefotografeerd en spectaculairder dan de ander.
En ja, ik werk in marketing en ben daar dus extra gevoelig voor, vrees ik.

Zo werd mijn aandacht getrokken door  een advertentie van . Een opvallend horloge, nú van 209 euro voor 92 euro. Kijken dus. Op de website een aanbieding die aan een hele serie marketingregels lijkt te voldoen: een enorme korting, een aanbod dat bijna verloopt, en een aantal geweldige reviews eronder, allemaal afkomstig van ‘verified purchases’. Maar alles bij elkaar nét iets teveel van het goede. Vooral als je ziet dat de teller van ‘aantal stuks op voorraad’ met nog ruim 6 uur te gaan, binnen tien minuten terugloopt van 7 naar 1. Om vervolgens niet meer verder terug te lopen.

Too good to be true dus. Dus toch maar eens even kijken wat er online te vinden is over het bedrijf. Dan kom je al snel op reviews die vertellen dat het bedrijf alleen een internet-front is dat geen enkele andere waarde toevoegt dan agressieve marketing. De horloges zijn zonder uitzondering Chinees en worden ook rechtstreeks uit China bezorgd. De hele naam Balmer& Kalt zie je na aankoop ook nooit meer terug. De naam Balmer is overigens gejat van een echt Zwitsers horlogemerk en de naam Kalt van een eveneens Zwitserse Machinefabriek.

79.000 Facebook-likes can’t be wrong
Als je vervolgens op de  gaat kijken blijken maar liefst 79.000 mensen het merk te ‘liken’. Dat zijn er zo’n 12.000 meer dan de 67.000 van het gerennomeerde horlogemerk Citizen. En onder alle posts nagenoeg steeds dezelfde geïnteresseerde reacties van mensen uit de meest exotische landen, die vragen wat het betreffende horloge kost en waar ze het kunnen bestellen.

Waarop de site weer vriendelijk de link kan tonen, natuurlijk. De mensen zijn allemaal maximaal twee jaar geleden op Facebook gekomen, en naar alle waarschijnlijkheid gekocht, maar ze posten wél echt ook andere berichtjes.

En dan de horloges zelf. Het horloge waar mijn oog op was gevallen was bij Balmer & Kalt, nog maximaal 6 uur in de aanbieding, van 209 euro, voor 92 euro. Maar even wat verder zoeken online en het wordt duidelijk dat ik ditzelfde horloge op meerdere websites voor veel minder geld kan kopen. De laagste prijs die ik zie, bij de Thaise firma bedraagt uiteindelijk 15 euro.


Dus Balmer & Kalt suggereert kwaliteit en luxe (de Facebook Profile foto toont nota bene een Festina Horloge, dat verder nergens op de website van Balmer & Kalt terug te vinden is), maar levert dus gewoon goedkoop Chinees spul.
Onder het aloude motto: ‘On the Internet no one knows you’re a dog’.

Amazing dus dat ze hier blijkbaar een goede belegde boterham mee kunnen verdienen.Targeted Facebook campaigns en slimme suggestie doen het werk. En natuurlijk kun je de waarheid vinden op het Internet, maar je moet er wél om zoeken. En is dit écht internet-oplichting? Er wordt veel gesuggereerd, en die reviews en Facebook-reacties lijken erg dodgy. Ook die teruglopende voorraad en variabele duur van de aanbieding zijn natuurlijk misleidend.
Maar toch: what you see is what you get: goedkope Chinese horloges, maar dan bij een zich wat meer fancy voordoend bedrijf.

En is het echt zo heel veel anders dan zeer goedkope spijkerbroeken uit Bangladesh die bij Armani of Lacoste eveneens in de schappen ligt voor een prijs die 15 of 20 keer duurder is dan elders? Je betaalt dan vooral extra voor het logo, maar dat krijg je dan Balmer & Kalt nog niet eens.

En toen wilde ik uiteindelijk toch ook eens zo’n horloge proberen. Het werd een echte Megir. Ik weet dat hij echt is, want dat staat op het bijgeleverde hologramstickertje (‘anti counterfeiting’) op de achterzijde.

En dat voor 7 euro, binnen een week thuisbezorgd! Ik ben dik tevreden.
Hij ziet er prima uit, loopt al drie weken hartstikke goed en er zit een echte leren band aan. Wél hilarisch: het lijkt een stopwatch, maar de knopjes zijn loos, en de drie kleine wijzertjes doen verder helemaal niets. Die zitten gewoon vastgezet in de wijzerplaat. Maar voor 7 euro, wat geeft dat!