MODE Tracker - Overview

Resultaten openbaar gemaakt van vier fashion-labels die als eersten de stap durfden te zetten

Voor het eerst worden er transparante en onafhankelijk geverifieerde cijfers vrijgegeven over de duurzaamheid van modemerken en -retailers. De prestaties zijn vastgelegd met de MODE Tracker, waarmee consumenten en bedrijven zelf heel eenvoudig kunnen vaststellen hoe een modemerk ervoor staat wat betreft inspanningen in duurzaamheid. De tool is een nieuw initiatief van MADE-BY, een van origine Nederlandse instelling om duurzaamheid gangbaar te maken in de mode-industrie.

Tot op heden werden duurzaamheidsprestaties van merken nog nauwelijks onafhankelijk geverifieerd en op een consumentvriendelijke en consistente manier gepubliceerd. Deze aankondiging brengt daar verandering in. De tool blijft de prestaties van de merken jaarlijks meten, zodat de voortgang inzichtelijk wordt. Vier merken hebben ervoor gekozen hun scores openbaar te maken, om daarmee andere merken op te roepen hetzelfde te doen. Het zijn het Nederlandse G-Star, Ted Baker uit Engeland, Vivobarefoot, een Brits schoenenmerk en Haikure, een Italiaans denim-merk. Bekijk hier hun rapporten http//:www.made-by.org/modetracker/scorecards/.

MODE Tracker
MODE Tracker monitort de vooruitgang in duurzaamheid van merken en presenteert de jaarlijkse verbeteringen. Het stelt modemerken en retailers in staat een stappenplan te ontwikkelen voor een breed scala aan duurzaamheidskwesties. Merken en retailers kunnen hun verbeteringen vervolgens aantonen en hierover publiekelijk communiceren. Er zijn acht thema’s waar bedrijven over kunnen rapporteren, ook wel ‘cubes’ genoemd: People, Product, Manufacturing, Packaging & Transport, Own Operations, Use & Durability, Product Waste en Transparency. Bedrijven moeten minimaal drie thema’s kiezen, waarvan People en Product verplicht zijn.

Elke cube is onderverdeeld in drie oplopende niveaus:
1) Het vaststellen van de uitgangswaarde en de ambitie;
2) Vooruitgang boeken;
3) Het aannemen van ‘best practice’; Pioniers die ‘baanbrekend leiderschap’ demonstreren.

Allanna McAspurn, CEO van MADE-BY: “MODE Tracker biedt onafhankelijke verificatie en creëert een gelijkwaardig speelveld waar bedrijven hun vooruitgang kunnen meten – het meest extensieve kader in de mode-industrie. De resultaten zijn eenvoudig te begrijpen en gelaagd, waardoor gemakkelijk ingezoomd kan worden voor meer informatie. Het feit dat het betrekking heeft op zowel sociale als milieu factoren, in combinatie met een alomvattende aanpak, betekent dat MODE Tracker zonder twijfel de meest geavanceerde tool in zijn soort in de industrie is.”

MODE Tracker is in de conceptfase geëvalueerd door 50 onafhankelijke duurzaamheids- en mode-experts. Sindsdien is er een grondig pilot-programma uitgevoerd, gevolgd door een verificatie van een jaar, om nu voor het eerst naar buiten te treden met de resultaten.

Frouke Bruinsma, CR Director van G-Star: “Dit proces heeft ons een uitgebreid overzicht gegeven in de sterke punten en de verbeterpunten in onze duurzaamheidsaanpak. Bovendien biedt het strategisch inzicht in hoe de prestaties te verbeteren. MODE Tracker stelt ons in staat om op een geloofwaardige manier transparant te zijn naar onze klanten, de industrie en andere belanghebbenden. We zijn er dan ook trots op tot de groep te behoren die als eerste hiermee werken. Het geeft aan welke kant de mode-industrie opgaat en nodigen andere bedrijven van harte uit ons hierin te volgen.”

Nieuwe versie van scorecards
MODE Tracker is een vernieuwde versie van MADE-BY’s oude scorecards die alleen ingingen op de thema’s Product en People. MODE Tracker is een uitgebreide, transparante en geverifieerde voortgangsrapportagetool en daarmee veel holistischer dan de oude scorecards. MODE Tracker verifieert de activiteiten van merken en retailers op basis van deskundig ontwikkelde meeteenheden. In de verificatie wordt gekeken naar zowel de duurzaamheidsimpact als de managementsystemen om continue verbetering te ondersteunen. Door middel van uitgebreide MODE Tracker ‘guidelines’ voor elke cube, worden merken en retailers ondersteund in het ontwikkelen van een strategie en actieplan om ‘best practice’ te bereiken.

Het is belangrijk te vermelden dat MODE Tracker geen classificatie systeem is voor het vergelijken van merken, een gedetailleerde rapportage tool voor de prestaties van een product of een aparte industrie-standaard.

MODE Tracker is een aanvulling op duurzaamheid indexen zoals de Global Reporting Initiative en de Sustainable Apparel Coalition Higg Index. MODE Tracker onderscheidt zich door middel van de verificatie door derden, de breedte en de diepte, zijn eenvoudige visuals en korte samenvattingen, de opname van de consumenten onder de doelgroepen en de holistische benadering.