Leuk om af en toe ook zelf je zegje te mogen doen…
Vandaag op Sprout.nl:

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Regelmatig stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Ward van Beek, die met ItsaRep andere ondernemers helpt een goede (online) reputatie op te bouwen.

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Ward van Beek (57) en mijn bedrijf, dat ik samen met twee maten in een maatschap heb opgericht, heet ItsaRep. ItsaRep houdt zich bezig met reputatiemanagement, content marketing en PR. Net zo goed voor startups en mkb-bedrijven als voor internationaal werkende corporates. Inmiddels zijn er vier mensen in dienst en draaien we een omzet van zo’n 250.000 euro op jaarbasis.”

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
“Ik was eigenlijk al heel jong als zzp’er aan het ondernemen. Ik ben geboren en getogen in Den Helder en waste op m’n twaalfde de voorruiten van de auto’s die moesten wachten op de boot naar Texel. Dat ging min of meer ongevraagd en leverde goed geld op. Zeker voor een twaalfjarige. De meeste automobilisten waren in vakantiestemming en de ruiten konden ook vaak wel een wasbeurt gebruiken. Het was geen uitzondering als ik aan het eind van zo’n dag met 50 gulden aan cashgeld in m’n broekzak naar huis fietste.”

“Inmiddels ben ik een aantal ondernemingen (Whizpr, GotContent) verder en begin 2016 startte ik, samen met voormalig collega’s Chantal Schepers en Erik van de Nadort met ItsaRep.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
“Mijn PR-bureau Whizpr groeide in een jaar of zes naar zo’n 18 mensen. Voor mij was dat de maximale bedrijfsomvang, omdat ik liever met het vak bezig was dan met het managen. Met dit aantal mensen konden we nog als één team opereren en samen aan één tafel lunchen, terwijl ik gewoon op bepaalde accounts kon blijven meewerken.”

“Ik ben ook eerder een doener dan een strateeg. Maar toen we die omvang eenmaal hadden konden we dus geen nieuwe klanten meer aannemen, tenzij er andere klanten weggingen. Dat betekende dat je soms heel leuke en uitdagende klanten moest laten lopen door capaciteitsgebrek. Dat is niet leuk. Mensen binnen je bedrijf worden ook gemotiveerd door successen en groei. Consolidatie beviel me toch minder dan groei. Gelukkig waren er twee collega’s die de ambitie hadden om het bedrijf over te nemen en verder te laten groeien.”

“Maar als zzp’er ben je niet erg schaalbaar en ik merkte dat ik een team om me heen toch wel prettig vond. Ook staan de tarieven in de communicatiesector voor met name zzp’ers sterk onder druk, dus als bureau sta je sterker. De samenwerking in een maatschap met Erik en Chantal bleek een ideale manier om in een team te werken, maar toch zonder personeel en met je eigen verlies- en winstverantwoordelijkheid. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en binnen een jaar hadden we alweer onze eerste medewerker erbij, Mirjam. Inmiddels zoeken we er nu weer een collega bij.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
“Mijn drijfveren liggen vooral in het communicatievak zelf. In het werken mét en voor mensen, in de meest boeiende sector die er is. Alles draait immers om communicatie: van Donald Trump, Sean Spicer en het fake news tot en met de inzet van social media en blogs door kleine B2B-organisaties. Allemaal even leuk!”

“Amazon, Facebook, Google, Microsoft en Apple hebben allemaal een businessmodel gebouwd op communicatie. Reputaties worden niet door alleen communicatie gevestigd of onderhouden, maar het speelt er wel een heel belangrijke rol in. Het motto van de PR was altijd ‘be good and tell it’, maar inmiddels is het zelfs ‘be good and let others tell it’. Hierbij is het gedrag minimaal even belangrijk als het communiceren ervan.”

“Het ondernemerschap is een logisch gevolg van mijn hang naar vrijheid en het feit dat ik gewoon heel eigenwijs ben. Ik laat me gewoon niet graag door een ander vertellen wat ik moet doen.”

“Ik word vooral geïnspireerd door mensen die enthousiast zijn, die dingen doen omdat ze er plezier in hebben, die fouten durven maken en nieuwe dingen durven doen, zonder dat ze erg hechten aan status, geld of macht. Ook respecteer ik mensen die heel goed de balans weten te vinden tussen business & fun, of deze gewoon weten te combineren. Groei is voor mij een middel, maar geen doel.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?
“Nieuwsgierigheid en het feit dat ik Sprout gewoon een erg goed platform vind, waard om te ondersteunen en aan mee te doen, in plaats van alleen maar te consumeren.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
“Blijf vooral doen wat je leuk vindt. Vaak is dat ook waar je goed in bent. Als je dat doet, dan houd je vat op je business en lol in je werk, vanuit de wetenschap dat je je werk goed doet. Als je dan ook nog zorgt dat het een activiteit is waar je een goede boterham mee kunt verdienen dan maakt niemand je iets.”

“Zorg er ook voor dat je je verhaal goed vertelt. Te vaak wordt communicatie er ‘even bij gedaan’, met losse acties hier, een persberichtje daar… Daarmee bouw je geen reputatie. Het betaalt zich terug om ook serieus aandacht te besteden aan communicatie. Ik heb dat al te vaak mis zien gaan bij startende bedrijven.”

Waar kunnen andere Sprout-members jou mee helpen?
“Leuke communicatie-uitdagingen. Of leuke technologie waarmee ik weer verrassende nieuwe dingen kan doen voor klanten.”