Social media inzetten wordt alleen een succes als je het samen met je collega’s doet. Sharing is caring. We weten het, maar we doen het niet altijd. Want je bent druk, je vindt het bericht niet zo goed bij jouw doelgroep passen, je wilt wel, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe, je snapt niet zo goed wat je collega wil zeggen, of je hebt er gewoon nu even geen zin in. Tal van redenen om het niet te doen, maar als we zelf al geen ambassadeurs van ons bedrijf/merk zijn, waarom zouden klanten/gebruikers dat wel zijn? Hoe kunnen we het werk van onze collega’s makkelijker maken?

Werk? Hoezo werk? Steeds meer bedrijven nemen social presence en social selling mee in hun doelstellingen. De social selling index van LinkedIn is een KPI bij een groeiend aantal ondernemingen. Naar buiten treden is niet alleen het terrein van communicatieafdeling, maar wordt bedrijfsbreed opgelegd.

De gezamenlijke sociale strategie valt vaak onder de noemer Employee advocacy. Hoe maak je van al die mensen in je bedrijf een ambassadeur? En dan liefst ook nog met enige regelmaat, positief en binnen het stijlboek van de afdeling communicatie. Misschien moeten we dat laatste gelijk maar een beetje loslaten. Want een ambassadeur wordt pas een goed uithangbord als zij of hij er volledig achter staat en een eigen draai aan kan geven. Het gaat om speelruimte creëren waarbinnen mensen vrij mogen bewegen.

Die speelruimte creëren en employee advocacy faciliteren, is gelukkig steeds makkelijker dankzij allerlei tools. We hebben bij ItsaRep inmiddels ruime ervaring met verschillende van deze tools. Van heel eenvoudige apps die het direct delen van berichten mogelijk maken, tot uitgebreidere toepassingen waarin berichten worden klaargezet, aangepast kunnen worden, verstuurd op een moment naar keuze en waarin heuse competities worden gehouden tussen deelnemers in wie de meeste clicks behalen. Het stimuleert het gebruik van de tool, maar, veel belangrijker, het zorgt voor een actief uitdragen van de communicatie-boodschappen door een veelvoud aan mensen. Employee Advocacy staat nog maar aan het begin. Gelukkig maar, want dat betekent dat we nog veel kunnen betekenen. Voor elkaar.

Meer weten over hoe je speelruimte creëert, employee advocacy inzet en wat de resultaten zijn? Neem eens contact op voor een oriënterend gesprek of in-house workshop om met je team aan de slag te gaan.