Air France-KLM heeft Ictivity Training geselecteerd voor het trainen van IT-specialisten in collaboration-toepassingen van Microsoft. Een team van zowel KLM– als Air France-engineers wordt geschoold in onder andere Microsoft Office 365, waaronder Exchange, SharePoint en Skype for Business en in het gebruik van Microsoft PowerShell om taken te automatiseren. De trainingen worden individueel en klassikaal gegeven.

Air France-KLM gebruikte voorheen Lotus Domino (Air France) en Microsoft Exchange (KLM) en zitten nu in een overgangsfase naar Microsoft Office 365 in de cloud. Deze tooling wordt ingezet om de samenwerking optimaal te kunnen organiseren. Om de vernieuwde IT-omgeving in goede banen te leiden, is gezocht naar een kennispartner om een groep IT-specialisten, Air France-KLM Collaboration Team geheten, zo efficiënt mogelijk te trainen voor de overstap naar Microsoft Office 365.

Ictivity KLM training

Individueel Begeleid Leren
De keuze viel op Ictivity Training vanwege de combinatie van Individueel Begeleid Leren en een specifiek voor Air France-KLM op maat gemaakte, Engelstalige training die klassikaal wordt gegeven. Individueel Begeleid Leren is een leermethode waarin een training onder begeleiding van een ervaren docent wordt doorlopen. Op die manier kan specifieker worden ingegaan op persoonlijke leerdoelen en kunnen deelnemers in een eigen tempo de lesstof eigen maken. Dankzij deze aanpak konden de klassikale lessen worden verminderd van 37 naar 21 dagen, en bespaart Air France-KLM zo’n 50 procent op de begrote kosten.

Behalve kosten was een snellere doorlooptijd van de trainingen ook een belangrijke reden voor Air France-KLM om te kiezen voor Ictivity.

Willem van Veghel, trainer bij Ictivity Training: “Als geen ander geloven wij in individueel gericht onderwijs. Iedereen heeft immers andere voorkennis, een eigen leerdoel en een verschillend leertempo. Daarnaast is het leerrendement het hoogst wanneer cursisten zelf met de onderwerpen aan de slag gaan.”

Trainen met de nieuwste online leermiddelen
Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van het online leerportaal. Cursisten geven zelf aan welke leermethode hun voorkeur heeft: opdracht gestuurd of theoretisch. Deze combinatie zorgt ervoor dat de medewerkers van Air France-KLM de complexe onderwerpen klassikaal, theoretisch krijgen aangereikt en daarna zelfstandig in een online omgeving met de opdrachten aan de slag gaan. Deze blijven zes maanden beschikbaar zodat iedere medewerker in zijn eigen tempo zich kan voorbereiden op het examen.

De Franse Ludovic Maraval zegt hierover: “Het is een interessante training, omdat hij technisch breder is dan mijn gebruikelijke werkzaamheden. Nu krijg ik toegang tot alle facetten van Office 365 en krijg ik veel meer begrip van instellingen en configuraties.”

Training en teambuilding
De klassikale lessen worden als zeer positief ervaren en werken ook als teambuilding omdat de Franse en Nederlandse collega’s elkaar niet dagelijks tegenkomen. “Philippe Goutry, één van de Franse specialisten: “Het is goed om samen met het Nederlandse team zo van start te gaan. PowerShell is niet eenvoudig, maar je boekt met deze training snel vooruitgang.”

Rita de Geus, specialist bij KLM: “Wij hebben al eens eerder een PowerShell-training gevolgd, dus we liggen iets voor op de Fransen, maar het is goed om de kennis op te frissen en dat vooral met je collega’s te doen. Normaal hebben we alleen beperkt contact via mail; op deze manier leer je elkaar toch beter kennen. Het is een gezellig team!”

(KLM-foto door Menno Mennes)