Engaging content creëren is de grootste uitdaging voor content marketeers. Dit las ik in het  Grote Content Marketing Onderzoek 2017. Verrassend is dit niet: content maken lijkt bijna een doel op zich terwijl de (potentiële) consument steeds selectiever wordt. Hoe zorg je dan dat jouw content voldoende aantrekkelijk is en de doelgroep bindt? De 7 adviezen in dit blog helpen je bij het maken van engaging content die beklijft en uiteindelijk kan aanzetten tot actie.  

  1. Beantwoord concrete vragen van je doelgroep

Voor wie creëer je de content en waarmee kun jij deze persoon helpen? Niemand zit te wachten op content met een platte product pitch, maar iedereen is wel op zoek naar oplossingen die bijvoorbeeld de klantenservice verbeteren, innovatie stimuleren of helpen klanten aan te trekken. Door met jouw content in te spelen op deze concrete vraagstukken waarmee de doelgroep dagelijks worstelt, is het makkelijker aandacht te genereren en voeg je waarde toe door hen gericht helpen. Begin dus eens met op papier te zetten wat de grootste struikelblokken zijn voor de persona’s die jij wil bereiken.

  1. Speel in op de actualiteit

Om de kans groter te maken dat jouw content op meer engagement kan rekenen kun je naast inhoudelijke relevantie inspelen op de actualiteit. Er is een belangrijke hack geweest? Kom dan direct met content waarin je jouw visie op de hack en passende security-maatregelen deelt. Komen de feestdagen eraan? Wat moeten retailers doen om klaar te zijn voor de (online) shopgekte en de logistieke afhandeling? Door aan te sluiten bij actuele thema’s, is de kans dat jouw doelgroep op dat moment ontvankelijk is voor de content een stuk groter.  

  1. Zorg dat je content praktisch is

Om goede content te maken die blijft hangen en aanzet tot actie is het niet altijd nodig om een white paper te schrijven of een briljante virale campagne te bedenken. Bedenk eens waar je zelf op zoekt en klikt. Daarbij zul je merken dat praktische content als ‘de 8 manieren om’ of ‘in 7 stappen naar’ aantrekkelijker zijn, dan een meer generiek verhaal. Met een praktische insteek (en titel) weten mensen direct wat ze van jouw bijdrage kunnen verwachten. En mocht je er nou wel graag een specifieke call to action aan verbinden, geef dan bijvoorbeeld de eerste 3 tips weg in je blog, vlog of presentatie en bewaar de rest voor de white paper die kan worden gedownload.    

  1. Verkondig een (afwijkende) mening

Dat data in iedere branche het nieuwe goud is en we allemaal iets zouden moeten met artificial intelligence of security weten we ondertussen wel. Maar wat voegt jouw visie of advies toe aan wat anderen zeggen? Om de schaarse aandacht te krijgen van jouw doelgroep helpt het om tegen heilige huisjes aan te durven schoppen en een onconventionele oplossing aan te dragen. Hiermee vang je niet alleen sneller de aandacht van de klant, maar ook journalisten zijn blij met iemand die eens iets anders en verfrissends te melden heeft.   

  1. Deel case stories

De klanten die jij bedient met je product of dienst hebben dikwijls te maken met dezelfde soort uitdagingen. Door klantverhalen of case stories te delen zorg je ervoor dat zij zich kunnen identificeren met het probleem en maak je hen bewust van wat jouw oplossing kan betekenen. De kracht van klantverhalen is dat anderen vertellen over hoe jouw product of dienst kan helpen. Dit is niet alleen leuker om te lezen of bekijken, maar komt ook een stuk geloofwaardiger over dan dat je zelf de loftrompet steekt over de nieuwe features in versie 4.1.2 van jouw oplossing.   

  1. Laat je niet (alleen) leiden door SEO

Natuurlijk is het belangrijk dat jouw content gevonden wordt. Bij geschreven content moeten zoekwoorden daarom zeker onderdeel zijn van je creatieproces, maar niet de hoofdrol spelen. Het resultaat daarvan zorgt namelijk voor gekunstelde zinnen, tussenkopjes en titels waar niemand blij van wordt. Dit komt niet ten goede aan de leesbaarheid van een tekst en spoort al helemaal niet aan tot verder lezen of delen.  

  1. Houd het leuk

Wil je aandacht en mensen binden? Zorg dan ook dat je content leuk is om te consumeren. Het is niet nodig om hilarische (woord)grappen te gebruiken, maar bedenk of je entertainment kunt toevoegen waarmee jouw content simpelweg leuker maakt en de emotie kunt raken. Dit kan al simpelweg door een GIF-je toe te voegen en eens niet voor die voorspelbare stock-afbeelding te kiezen.

Meer weten over engaging content?

Naast deze tips zijn er nog meer veel manieren om te zorgen voor meer content engagement. Hierbij speelt ook de keuze van de kanalen voor het verspreiden van je content een belangrijke rol. Meer weten hierover? Ik praat er graag met je over verder via @chantalschepers/ chantal@itsarep.nl/ 06 235 099 23.