geintegreerde reputatie


Waarom richten wij ons bij ItsaRep op reputatiemanagement en laten we dit zelfs in onze bedrijfsnaam terugkomen? Omdat wij geloven in de kracht van een geïntegreerde benadering. Je kunt het een simpelweg niet los zien van het ander. PR, social media, contentcreatie, contentmarketing, communicatie en advies zouden een geoliede machine moeten vormen en elkaar aanvullen en versterken. Deze disciplines als los zand bij elkaar vegen in de hoop dat er een mooi zandkasteel ontstaat, werkt niet. Je mist de kans op synergie en loopt het risico op inconsistente communicatie en daarmee een versnipperd beeld van je organisatie.  

Wat maakt dan een solide reputatie? Het Reputation Institute definieert reputatie als een emotionele band die mensen hebben met je merk op basis waarvan:

  • ze je producten en diensten afnemen
  • ze je bedrijf aanbevelen
  • investeerders geld willen steken in je onderneming
  • beleidsmakers je het voordeel van de twijfel gunnen
  • en je medewerkers hun werk uitvoeren in lijn met je strategie.

7 dimensies van reputatie

Het Reputation Institute voert jaarlijks onderzoek uit naar de reputatie van bedrijven. Met de Reptrak-methode worden verschillende elementen gemeten die ieder toebehoren aan de 7 dimensies van reputatie. Waar denken mensen aan als ze bij deze elementen aan het bedrijf denken?

  1. Products/ services: wat zijn deze en leveren ze ook hetgeen er wordt beloofd?  
  2. Innovation: wordt het bedrijf gezien als innovator binnen de branche? Komt het vaak als eerste uit met een specifieke functionaliteit of dienstverlening?
  3. Workplace: is het bedrijf een goede werkgever?
  4. Governance: is het een betrouwbaar en ethisch bedrijf? Is de bedrijfsvoering volgens de regels ingericht?
  5. Citizenship: welke rol speelt de organisatie in de maatschappij? Hoe presteren ze op het gebied van milieu?
  6. Leadership: hoe wordt het bedrijf geleid? Welke mensen staan er aan het hoofd? Managen zij het bedrijf volgens een specifieke visie?
  7. Performance: is het een financieel stabiel bedrijf? Bestaat het bedrijf over 3 jaar nog? Hoe sociaal is het bedrijf?

Praktisch raamwerk

Door herhaaldelijk en consistent te communiceren over deze 7 dimensies bouw je aan je solide reputatie en indirect aan het uitbouwen van je klantenkring. In een volgende post gaan we in hoe we dit model vereenvoudigen en vertalen naar een praktisch en geïntegreerd raamwerk voor reputatie management.