Future of Apps rapport voorspelt grootschalige maatschappelijke veranderingen

Kunstmatige intelligentie en machine learning liggen aan de basis van veel significante veranderingen in de maatschappij. Onze manier van wonen en werken wordt beïnvloed door nieuwe visualiseringen als augmented en virtual reality, de toepassing van virtuele assistenten en technieken als blockchain en edge computing, waarbij de verwerking en controle van data steeds meer uit het datacenter wordt gehaald en wordt verplaatst naar bijvoorbeeld IoT-toepassingen of de gebruiker zelf. Dat blijkt uit het onderzoek The Future of Apps uitgevoerd door The Foresight Factory, in opdracht van F5 Networks.

The Future of Apps rapporteert technologische en sociale trends op basis van onderzoek in 25 landen in EMEA onder experts en ondernemers in automatisering, biometrie, IT en technologie. De overkoepelende trend is een vergaande digitale en app-aangestuurde maatschappij. In het rapport worden vier sleutelthema’s vastgesteld.

Bewuste samenwerking
Als eerste wordt bewuste samenwerking genoemd. Volgens de onderzoekers is het noodzakelijk dat organisaties snel een passend model vinden om transparant samen te werken. Dit is van belang met het oog op nieuwe data-wetgeving en de integratie van IoT, AI en machine learning. Hierbij wordt persoonlijke data nog waardevoller dan het al was en zal dus goed beschermd moeten worden. De verwachting is dat veel consumenten hun gegevens weghalen bij bedrijven en de verspreiding van hun data in eigen hand nemen.

Optimale intelligentie

Besluitvorming zal revolutionair veranderen door AI, biometrie en machine learning. Diensten in bijvoorbeeld de zorg en financiële sector zullen persoonlijker en pro-actiever worden. Bijna 58 procent van de ‘generatie Y’ consumenten heeft interesse uitgesproken in een dienst die financiële toekomst kan voorspellen op basis van huidige acties.

EMEA loopt voorop in het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen. Een derde van de respondenten uit Europa en Zuid-Afrika gebruikt bijvoorbeeld stemcommando’s op hun mobiele apparatuur. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 stonden er meer dan 10.000 stemgestuurde apps van derden op Amazon’s Alexa platform, een groei van 100 procent ten opzichte van 2016.

Verder heeft AI een flinke impact op de onderliggende infrastructuren. Door de kracht van AI in bijvoorbeeld virtuele assistenten of klantenservices worden de apps complexer, moeten ze onderling kunnen communiceren en meer context kunnen begrijpen.

Individuele realiteit
Augmented en virtual reality gecombineerd met toenemende smart technologie zorgen voor individuele werkelijkheidservaringen. App interfaces krijgen steeds vaker een mixed reality-karakter, waarbij locatie irrelevant wordt voor communicatie, onderwijs en ervaringen. De andere kant van de medaille is dat er nieuwe gevaren en risico’s ontstaan omdat mensen nog meer in hun digitale bestaan worden getrokken. Ontwikkelaars staan daarom voor de taak om apps zo te ontwerpen dat ze binnen een groter ecosysteem passen, waarbij stem, biometrie en handmatige handelingen worden geïntegreerd.

Meer dan de helft van de respondenten in Europa en Zuid-Afrika hebben al een VR headset gebruikt. Van generatie Y is 56 procent geïnteresseerd in contactlenzen met nachtzicht-mogelijkheden.

Nieuwe netwerken
Door technologische vooruitgang, bijvoorbeeld 5G, zijn veel meer consumenten in staat zelf dingen te regelen via onder andere IoT. Er zal steeds meer decentralisatie plaatsvinden in computernetwerken, dankzij de opkomst van blockchain en edge computing. In 2020 zullen 65 procent van de bedrijven al een vorm van blockchain-technologie hebben toegepast, een markt die groeit van 210 miljoen dollar in 2016 naar 2,3 miljard dollar in 2021.

Steeds meer consumenten keren de grote organisaties hun rug toe. Ongeveer 37 procent van generatie Y in Europa en Zuid-Afrika gebruikt al een peer-to-peer uitleen-service.

“Fysieke en digitale werelden vallen in elkaar. Zowel op individueel als zakelijk niveau staan we aan de vooravond om productiviteit en efficiency enorm te vergroten. AI en biometrie stellen mensen in staat om veel meer controle over hun eigen data te hebben”, aldus René Oskam, Directeur Nederland bij F5 Networks. “De andere kant van het verhaal is dat al deze vooruitgang de nodige risico’s met zich meebrengen. Fraude, kunstmatige intelligentie die zichzelf weet te kopiëren, connected cars die over worden genomen van buitenaf; cybercriminelen hebben veel meer keuze opeens, en kunnen verder komen. Hoe ver zijn we verwijderd van technologie in mensen die gehackt kan worden? De druk ligt daardoor op de ontwikkelaars van al die apps, technologie en services. Het Future of Apps rapport zet de lijnen uit. Het is nu aan ons om daar een veilige weg in te vinden.”