obama biden
Het nieuws rond de kandidaten voor het nieuwe Amerikaanse presidentschap blijft de aandacht trekken. Hillary hobbelt door, Trump trekt de aandacht door stommiteiten. Maar er is nog gewoon een zittende president. Hij mocht dat deze week weer laten blijken in zijn laatste State of the Union, prinsjesdag voor gevorderden. Obama wil zijn presidentschap niet als een nachtkaars uit laten gaan. Sterker nog, hij gooit nog wat extra olie op het vuur door een laatste grote stap aan te kondigen: het genezen van kanker. Hij wil het Oval Office verlaten met opgeheven hoofd.

Hoe bouw je een reputatie van een president? Hijzelf en zijn mensen doen van alles om mooie plannen tot realiteit te maken, er worden wetten met aansprekende namen bedacht en er worden speeches geschreven om de daadkracht en goede wil te onderschrijven. Zo’n speech moet nog wel goed gebracht worden. Retorica is een deugd en een talent.

De tegenstanders doen verwoede pogingen een imago te kraken. Elke misstap wordt uitvergroot en als die er niet zijn, worden ze wel bedacht. Hoe hou je je staande? Hoe manage je de reputatie van een president? Uiteraard gaat het om de daden. En tegenstanders blijf je houden. Vanuit Nederlands perspectief is ObamaCare en een wapenwet niks vreemds, maar !newsflash! ons perspectief schijnt niet wereldwijd de standaard. Communicatie over deze daden is echter een goede tweede stap. De speeches zijn een makkelijk voorbeeld, maar denk ook aan hoe de man zich presenteert. Zowel zijn uiterlijke voorkomen als de dingen die hij zegt, doet en meeneemt spelen een rol in zijn reputatiemanagement. Een rode of een blauwe das maakt al verschil. Aanwezigheid op verschillende communicatiekanalen eveneens.

Als je de State of the Union leest, is het niet eens zo’n bijzondere tekst. Er worden mooie dingen gezegd en grote plannen gemaakt. Maar het is geen tekst die je lang bijblijft als je hem zo leest. Pas als iemand hem voordraagt op een manier zoals Obama deed, komt er wat van terecht. En daar blijft het niet bij. Wil je ideeën echt laten landen en tot uiting laten komen, is voortdurende en consequente communicatie van cruciaal belang. Een sterk verhaal wordt opgebouwd. Een goede reputatie blijft goed als het beeld wat mensen hebben, behouden blijft en constant gevoed wordt. Kleine feitjes, grotere daden, aandoenlijke handreikingen, eerlijke bekentenissen, incidentele grapjes, mooie resultaten en sterke opinies zijn de bouwstenen.

Eigenlijk net een bedrijf, zo’n president…