Het is inmiddels een traditie geworden dat we aanwezig zijn op Web Summit. Ward en Erik zijn al een paar keer in Dublin erbij geweest, en sinds vorig jaar mogen we de winterjas thuislaten en in hemdsmouwen afreizen naar Lissabon. De ingrediënten van Web Summit blijven hetzelfde, maar zijn wel aan verandering in verhoudingen onderhevig. Toch levert het nog altijd een prettige cocktail op van start-ups, presentaties en panels en netwerkborrels. Nu is het haast niet te doen om een volledig verslag van drie dagen “briljante” new business ideeën en inspirerende talks te doen, maar dit zijn drie take-aways van Web Summit 2017.

De corporates nemen over
De verschuiving van de verhoudingen waren vooral te zien op de beursvloer. Stonden de hallen voorheen gevuld met duizenden start-ups met elk hun eigen vierkante meter, inmiddels wordt bijna de helft van de vloeroppervlakte bezet door grotere bedrijven en landen met hun eigen plek, zoals de Holland Corner. De corporates zijn voornamelijk aanwezig om ideeën op te doen (ofwel, het betere jatwerk) van de start-ups, en om talenten te ontmoeten. De landen willen zichzelf profileren als uitstekende springplank voor nieuwe bedrijven.

Vrijwel alle stands (die aanzienlijk groter waren dan de vierkante start-up meters) hadden een bordje ‘We are hiring’ ergens hangen. Ook waren er op veel plekken afgeschermde meeting rooms neergezet. Waar je voorheen de start-ups en investors in de open ruimte kon zien overleggen, werd dat nu achter triplex muurtjes met bekende, grote logo’s gedaan.

De vrouwen nemen over
Diversity in technology was een terugkerend thema op verschillende podia. Onze klant ComputerProfile gaf al aan hoe het in Nederland is gesteld met vrouwen in tech op hogere posities. Dat zag er niet zo best uit, maar op Web Summit lijkt het beeld evenrediger. Sowieso is er geen overvloed aan mannen op de vloer en ook de talks worden volop gedaan door vrouwen op invloedrijke posities binnen (tech-)bedrijven. Zou de kentering daar zijn? Ook boeiend was het optreden van Victoria’s Secret Angel Sara Sampaio. Zij gaf aan dat door de kracht van technologie, in de vorm van social media, veel meer mensen (waaronder jonge meiden) een stem en een platform krijgen. Ze staan daardoor misschien ook bloot aan risico’s, maar staan ook juist sterker. Kijk maar naar de kracht van de #metoo ontwikkeling.

De robots nemen over
Voorgaande jaren waren de ideeën van de start-ups nog vooral gericht op de  shareconomy en on-demand maatschappij. Vrijwel iedere pitch begon met “wij zijn de airBnB van … (vul maar in)”, of de “Je kunt ons zien als de Netflix van … (vul maar in).” Dit werkte voor sommigen, zoals het delen van boten en het all-in-one abonnement op een scala aan tijdschriften. Het delen van kastruimte heb ik niet meer teruggezien. Nu echter was het een en al Artificial Intelligence en machine learning wat de klok sloeg. De robots maken binnenkort de dienst uit op vrijwel elk vlak, en menselijke interactie wordt marginaal. Highlight hierin was de introductie/aankondiging van Uber Air, of Uber Elevate. Deze elektrische taxidienst door de lucht moet in 2020 van start gaan in Los Angeles. Dan nog met piloot, maar het is een kwestie van tijd volgens Uber dat het allemaal automatisch gaat.

Benieuwd naar een paar interessante start-ups? Check dan het artikel op Daily Cappuccino dat Erik schreef over de opvallendste lifestyle start-ups.