Koninklijke Auping, marktleider in de Benelux op het gebied van bedden en bed-accessoires, heeft haar eerste webshop geopend, en daarmee een grote stap gezet op weg naar de implementatie van een omnichannel e-commerce strategie. Microsoft partner HSO uit Veenendaal integreerde de e-commerce-oplossing van Sana Commerce met de bestaande Microsoft Dynamics omgeving van Auping. De implementatie maakt onderdeel uit van Auping’s bredere digitale transformatie van fabrikant naar omnichannel retailer.

Auping staat voor kwaliteit en duurzaamheid. De productie van bedden, matrassen en bed-accessoires vindt plaats in Deventer, waar jarenlange expertise en vakkundigheid worden gecombineerd met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van techniek, ergonomie en design. Sinds kort zet het bedrijf in op een omnichannel-strategie voor B2B en B2C. “We willen een klantbeleving creëren die altijd en overal via meerdere verkoopkanalen ‘voelbaar’ is. Het betreft hier een transparant en geïntegreerd proces waarbij kanalen vlekkeloos in elkaar overlopen. De klant of reseller is hierbij altijd het uitgangspunt. Auping gaat voor één beleving, één informatiebron en één prijsstelling,” legt Frank Scholte, Manager IT bij Auping uit.

Webshop Auping
Stap richting de consument

De lancering van de eigen webshop is een eerste zichtbare stap van de omnichannel-strategie richting de consument. Scholte: “Voor Auping was dit een absolute must. Consumenten bepalen zelf hoe zij hun aankopen doen. De één shopt graag online, de ander wil het product zien en voelen en gaat naar de winkel. Met de webshop is Auping nu 24/7 beschikbaar voor de consument.” Auping is gestart met bedtextiel en accessoires, maar later volgen ook andere Auping-producten. Naast de webshop blijven de winkels onverminderd belangrijk. De Auping Plaza’s en Auping-dealers bieden een inspirerende omgeving waar de consument slaapcomfort kan voelen en ervaren en zich kan laten adviseren over het gehele assortiment.

Geïntegreerde omnichannel strategie

De strategie van Auping wordt technisch volledig ondersteund door de Microsoft ‘stack’: Microsoft Dynamics vanuit HSO, de e-Con configurator tool en Sana’s geïntegreerde e-Commerce oplossing (Certified for Microsoft Dynamics). “De omgeving is de ‘single source of truth’ betreffende alle informatie over product, prijs en voorraad en Sana’s e-commerce oplossing is daar volledig mee geïntegreerd. Sana Commerce is een geïntegreerde oplossing die gebruik maakt van de bestaande informatie in het ERP-systeem van een klant. Dat betekent dat er geen dubbele handelingen nodig zijn, de foutmarge wordt verkleind en dat veel efficiënter gewerkt kan worden. Alles wat je in het ERP aanpast, wordt direct getoond in de webshop. Dit sluit perfect aan bij het streven van Auping naar één beleving, één informatiebron en één prijsstelling voor de klant.”

Auping legt hiermee de basis voor een volledig omnichannel e-commerce strategie waarbij consumenten, dealers en B2B-klanten via alle kanalen (Customer Service, Points of Sale in Auping Plaza’s, consumenten-webshop en de online portal voor dealers en B2B-klanten) met dezelfde beleving worden bediend. Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce: “Auping is een innovatief en toonaangevend bedrijf met een lange traditie. Deze omnichannel strategie is een slimme en toekomstbestendige keuze. We zijn blij dat wij en onze partner HSO hier aan kunnen bijdragen.”

Nederlandse Logistiek Prijs 2016

De digitale transformatie van Auping is ook op andere gebieden niet onopgemerkt gebleven. Recentelijk mocht Auping de Nederlandse Logistiek Prijs 2016 in ontvangst nemen voor het project Horizon, waarin het bedrijf de productie en logistiek organiseerde volgens een volledig nieuw ontwerp. De jury zei hierover: “De fundamentele verbeteringen in proces, product en cultuur leidden tot een high tech, innovatieve en duurzame supply chain. Auping heeft zichzelf opnieuw uitgevonden.”

Harry Gruben, directeur Operations bij Auping: “De afgelopen jaren hebben wij flinke investeringen gedaan in het ontwerpen en realiseren van een nieuwe productielocatie, robotisering, nieuwe logistieke concepten en duurzaamheid. We produceren nu op basis van klantorder en veel flexibeler, sneller en efficiënter.”

Afbeeldingen: auping.com/nl/webshop