Partnership creëert nieuwe verdienmodellen rond connected cars

Telematica-leverancier ABAX heeft zich als een van de eerste strategische partners aangesloten bij Caruso, het nieuwe open en veilige dataplatform voor de aftermarket in de automotive branche. De betrokken bedrijven zijn actief op het gebied van distributie en verwerking van vervangende onderdelen, accessoires, etcetera.

Onder het motto ‘Join the Caruso Ride’ is op 16 november de nieuwe digitale marktplaats officieel geopend in het Fraunhofer Institute for Experimental Software Engineering in Kaiserslautern (Duitsland). Naast ABAX zijn ook Bosch, Continental, ZF met Openmatics, Shaeffler, JimDrive, TecAlliance en WERBAS als partner ingestapt. Op de digitale marktplaats is onder meer informatie beschikbaar van autofabrikanten. De informatie van BMW is sinds de lancering beschikbaar. Caruso is momenteel in gesprek met andere autofabrikanten en leveranciers van originele onderdelen (OEM’s)..  

Open en veilige digitale marktplaats
Het partnership met Caruso biedt ABAX toegang tot een open, neutrale en veilige digitale marktplaats voor automotive aftermarket. Deze marktplaats verbindt werkplaatsen, fabrikanten van onderdelen, leasing- en fleet management-systemen, verzekeraars en andere belanghebbenden en geeft toegang tot een platform met B2B-data en service-aanbieders. Met meer dan 200.000 voertuigen in het eigen wereldwijde netwerk kan ABAX nu binnen het eigen portfolio MKB-bedrijven dezelfde voordelen bieden als de grote wagenparkbeheerders.

ABAX zal binnen de samenwerking zowel leverancier als afnemer zijn van de data. ABAX levert enerzijds belangrijke voertuigdata aan het platform en verbetert anderzijds haar producten en diensten met de beschikbare informatie.

ABAX - Håkon Grønn-Weiss (CBO, ABAX) Bjørn Erik Helgeland (COO, ABAX)

“Caruso is zeer blij met het strategische partnership met ABAX. We hopen van elkaars groei en ontwikkeling te kunnen profiteren zowel in Noord-Europa als andere delen dit continent”, zegt Alexander Haid, CEO van Caruso GmbH.

“Ook wij zijn blij om de samenwerking met Caruso wereldkundig te maken. Een partnership waarvan wij verwachten dat het de huidige verdienmodellen en standaarden in de automotive aftermarket zal herdefiniëren”, zegt Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

“De samenwerking met Caruso versnelt onze plannen om via nieuwe kanalen de automotive markt te bereiken. Bovendien geeft het ons een concurrentievoordeel voor een toekomstige markt waarbij er niet langer hardware nodig zal zijn om voertuiginformatie te verkrijgen – de essentie van de ‘connected car’”, aldus Håkon Grønn-Weiss, CBO, ABAX Group.